Wyszukiwarka
Koło ratunkowe ze statku-bazy nurkowej „Smok”
- :
- CMM/HŻ/3648
- :
- Koło ratunkowe ze statku-bazy nurkowej „Smok”
- :
- nieznane
- :
- XX wiek
- :
- przyrząd
- :
- technika
- średnica:
- 670 mm zewnętrzna
- średnica:
- 360 mm wewnętrzna
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Polska
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- korek, tkanina, sznurek
- :
- przemysł
- :
- Historii Żeglugi i Handlu Morskiego
- :
- magazyn
:
Koło ratunkowe wykonane z korka pokrytego płótnem żaglowym, pomalowane na kolor pomarańczowy. Do jego zewnętrznego obwodu przymocowane uchwyty w formie pasów (trzech pasów brak). W miejscu, gdzie brak pasów, widoczne jest niepomalowane płótno zszywane grubą dratwą. Napisy: u góry nazwa statku „SMOK”, na dole „GDYNIA”, pisane czarną majuskułą, wysokość liter napisów 6 cm. Koło ratunkowe utrzymuje rozbitka na wodzie, dopóki nie udzielona mu zostanie pomoc ratowników. Statek „Smok” został zbudowany w Holandii jako bunkrowiec dla Polsko-Skandynawskiego Towarzystwa Transportowego „Polskarob” S.A. w Gdyni. Zwodowany 4 października 1937 r. Do służby w porcie gdyńskim wszedł 16 grudnia 1937 r. pod nazwą „Robur VII”. Po wybuchu wojny przejęty przez Niemców i przebudowany w 1942 r. na statek ratowniczy, pływał pod nazwą „Richard”. Po wojnie, w 1945 r. przydzielony ZSRR jako zdobycz wojenna i nazwany „Khosta”. W 1947 r. jako przedwojenna własność polska został zwrócony władzom polskim i już pod nazwą „Smok” brał udział w licznych akcjach wydobywania wraków przez Wydział Holowniczo-Ratowniczy Żeglugi Polskiej a od 1951 r. przez Polskie Ratownictwo Okrętowe. M.in. współuczestniczył w wydobywaniu wraków pancernika hitlerowskiego „Gneisenau” oraz wielkiego drobnicowca „Seeburg” („Dzierżyński”). W 1990 r. sprzedany na złom.