Wyszukiwarka

Pojazd podwodny „Delfin 1"

:
CMM/DO/684
:
Pojazd podwodny „Delfin 1"
:
Antoni Dębski
:
1970
:
pojazd podwodny, pojazd
:
technika
wysokość:
1800 mm
szerokość:
1880 mm
długość:
2600 mm
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
pojazd podwodny, Delfin 1
:
pojazdy podwodne
:
Poligon Ośrodka Badawczo-Rozwojowego, Port Gdynia
:
Morski Instytut Rybacki, Gdynia
:
stal
:
spawanie
:
blacha ST 41,5 mm
:
Oceanografii
:
Morski Instytut Rybacki
:
Spichlerze na Ołowiance w Gdańsku, hol główny



:

„Delfin I” jest pojazdem jednoosobowym. Korpus o kształcie cygara wykonany z 5-mm blachy ST 41, wzmocniony usztywnieniami wykonanymi z płaskowników. W części środkowej znajduje się nadbudówka z hermetycznie zamykanym włazem. W dolnej części korpusu znajduje się drugi właz, przewidziany do awaryjnego opuszczania pojazdu, po uprzednim wyrównaniu ciśnienia wewnętrznego do wielkości ciśnienia hydrostatycznego. Po obu stronach korpusu znajdują się zbiorniki balastowe szasowane sprężonym powietrzem, którego zapas mieścił się w czterech 8-litrowych butlach pod ciśnieniem 150 at. Osiem iluminatorów skierowanych do przodu, na boki i w dół pozwalało na prowadzenie obserwacji oraz wykonywanie zdjęć fotograficznych. Do holowania pojazdu wykorzystywany był kabel echosondy sieciowej, który jednocześnie stanowił linę nośną telefonu. Odpowiednie ustawienie pojazdu w toni wodnej regulowano długością wydanego kabla oraz ustawieniem sterów pionowych i poziomych. Stateczność pojazdu zapewniały duże płetwy balastowe, mające kształt płóz, umocowane pod spodem korpusu. Służą jednocześnie jako stojak pojazdu w czasie jego transportu lub składowania. Głębokość robocza 35 m, czas pracy pod wodą 2 godz. Pierwszy kadłub „Delfin I” został zgnieciony na głębokości 68 m podczas prób wytrzymałościowych. Zbudowany następny pojazd przeszedł pomyślnie próby wytrzymałości (80 m) i z jego pokładu wykonano serię obserwacji podwodnych włoka zelektryfikowanego oraz prowadzone były próby obserwacji tuk pelagicznych. Na początku lat osiemdziesiątych pojazd przekazano z MIR-u do CMM. Pod koniec lat 80. wymieniono przerdzewiałe blachy korpusu. Wymieniono popękane iluminatory. W 2008 roku uzupełniono ubytki kadłuba, wypiaskowano pozostałe części kadłuba i pomalowano cały pojazd. Wymieniono iluminatory i zawory. Wyremontowany pojazd został wypożyczony do produkcji filmu fabularnego.


:

A. Dębski. Na dnie i w toni. 2000




Dodaj słowa kluczowe:
Eksportuj do:
PDF XML