Suche

Koja

:
CMM/S/16
:
Koja
:
Stocznia Gdańska, Polska
:
1949-1986
:
mebel
:
historia
wysokość:
700 mm
szerokość:
930 mm
długość:
2050 mm
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
wyposażenie hotelowe, s.s. "Sołdek"
:
Gdańsk, Polska
:
Szczecin, Polska
:
drewno świerkowe, drewno jesionowe, drewno dębowe, sklejka, metal, barwnik, lakier
:
stolarstwo, tapicerstwo, meblarstwo
:
STATEK MUZEUM "SOŁDEK"
:
Ofiarowany przez Polską Żeglugę Morską (PŻM)
:
Gdańsk, Oddział statek-muzeum "Sołdek", wystawa



:

Koja w kabinie kapitana. W trakcie eksploatacji statku dowodziło nim w sumie 50 kapitanów. Kabina kapitana znajduje się na pokładzie oficerskim w nadbudówce na śródokręciu statku.  Przy budowie pomieszczeń mieszkalnych stosowano zalecenia Międzynarodowej Organizacji Pracy z 1946 roku dotyczące warunków bytowych załóg na statkach. Wyposażenie pomieszczeń mieszkalnych wykonano w Stoczni Gdańskiej, a kierował nimi mistrz Tadeusz Stróżyk. Podczas eksploatacji, prawdopodobnie w latach siedemdziesiątych, kabinę zmodernizowano, m.in. poprzez pokrycie ścian i elementów mebli unilamem, dzięki czemu łatwiej było utrzymać czystość w pomieszczeniu. W latach 1981–1984 wykonano remont i wymianę tapicerki mebli w pomieszczeniach mieszkalnych statku.  Opis fizyczny: Koja prostokątna. Podpory z drewna świerkowego, na nich spoczywa metalowa, druciano-sprężynowa rama. Bok z drewna świerkowego pokrytego barwnikiem mahoniowym, polakierowany. W podstawie dwie szuflady: boki z drewna jesionowego, dno ze sklejki, fronty z drewna świerkowego pokrytego barwnikiem mahoniowym. We frontach szuflad dwa podłużne uchwyty z drewna dębowego, w górnej części zamki typu okrętowego.   S.s. „Sołdek” to pierwszy stalowy statek pełnomorski zbudowany w polskich stoczniach po drugiej wojnie światowej. Jest to jednocześnie prototyp serii węglorudowców (częściej nazywanych rudowęglowcami) B30. Armatorem s.s. „Sołdek” była Polska Żegluga Morska, a portem macierzystym Szczecin. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 25 października 1949 roku. Statek odbył 1476 podróży w czasie służby trwającej 31 lat i 65 dni – co stanowi rekord polskiej floty pod względem ilości rejsów z ładunkiem w podanym okresie. W tym czasie przewiózł 3,5 mln ton węgla i rudy żelaza. Odwiedził 60 portów, głównie w Szwecji i Danii, dowodzony był przez 50 kapitanów. Statek wycofano ze służby 30 grudnia 1980 r. i przekazano na muzeum w dniu 28 kwietnia 1981 roku. 17 lipca 1985 roku s.s. „Sołdek” został udostępniony do zwiedzania jako oddział Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. 


:

Sienicki I., Dzieje statku-muzeum „Sołdek”, Gdańsk 1988. Węgrocka M., Juściński R., Eksploatacja i dowódcy s.s. „Sołdek” na podstawie zasobu archiwalnego CMM i materiałów prasowych [w:] 25 lat statku-muzeum „Sołdek”. Sympozjum w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku, 6 listopada 2006 roku, Studia i materiały Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Gdańsk 2008. 




Fügen Sie Keywords:
Export nach:
PDF XML