Wskaźnik echosondy
- :
- CMM/S/174
- :
- Wskaźnik echosondy
- :
- nieznane
- :
- 1962
- :
- urządzenie
- :
- technika
- wysokość:
- 450 mm
- szerokość:
- 590 mm
- grubość:
- 180 mm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- maszyny i urządzenia, s.s. "Sołdek"
- :
- Polska
- :
- Szczecin, Polska
- :
- metal, tworzywo sztuczne
- :
- przemysł okrętowy, elektronika
- :
- STATEK MUZEUM "SOŁDEK"
- :
- Ofiarowany przez Polską Żeglugę Morską (PŻM)
- :
- Gdańsk, Oddział statek-muzeum "Sołdek", wystawa

:
Echosonda w nawigacji stosowana jest do pomiaru głębokości morza, w celu określenia odległości stępki statku od dna bądź innych obiektów pod powierzchnią wody (np. wraków). Na dolnej części pokrywy wskaźnika trzy tabliczki znamionowe. Tabliczka 1: „Made in Poland” Tabliczka 2: „Typ SFG-1 / Nr. 471 / Rok 62” Tabliczka 3: „Minimalna odległość zespołu od: / Minimum distance to: / Kompasu Głównego 1.70 m / Standard compass / Kompasu sterowego 1.30 m / Steering compass” Pod pokrywą główną tabliczka „Typ SW-1 F.31.6. kHz / Nr 471 / Rok 62” Opis fizyczny: Metalowa, prostopadłościenna skrzynka zawieszona na ściance działowej. Płyta czołowa unoszona do góry na 2 zawiasach. W części centralnej prostokątny otwór o wymiarach: 26x19 centymetrów. Poniżej podłużny otwór o wymiarach: 25,5 x 6,5 cm z pokrętłami obsługi echosondy. Od spodu urządzenia doprowadzonych 6 przewodów zasilania i 2 zaciski uziemienia. Po lewej stronie okrągły otwór na dużą lampę sygnalizacyjną o średnicy 6 cm. Po prawej stronie podłużny, prostokątny otwór o wymiarach: 19x7 cm, umożliwiający dostęp do pokręteł i włączników aparatury. Malowanie: całość szara, pokrętła czarne, przełączniki poniklowane, oznaczenia i opisy białe. Pokrętła i przełączniki po prawej stronie od góry: przełącznik czteropozycyjny: 0, START, PRACA, START pokrętło „PRACA” – nad pokrętłem krzywa wskazująca wzmocnienie, 220-110 V Poniżej dwa gniazda 2A obok przełącznik oświetlenia Otwór w dolnej części od lewej do prawej: - pokrętło ze skalą 1-10 - przycisk - pokrętło z podaną wartością 1 na początku skali i 5 na końcu. W zakresie pracy pokrętła krzywa wskazująca wzmocnienie. -przełącznik dwupozycyjny, pod przełącznikiem litera B, oznakowanie nad przełącznikiem zostało usunięte (zdrapane) - przełącznik (bez uchwytu) – 4 pozycje, 2 skale: na biało B500/125, na czerwono A 0/75; na biało B100/250, na czerwono A 0/150; na biało B 250/625, na czerwono A 0/375; na biało B 500/1250, na czerwono A 0/750 S.s. „Sołdek” to pierwszy stalowy statek pełnomorski zbudowany w polskich stoczniach po drugiej wojnie światowej. Jest to jednocześnie prototyp serii węglorudowców (częściej nazywanych rudowęglowcami) B30. Armatorem s.s. „Sołdek” była Polska Żegluga Morska, a portem macierzystym Szczecin. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 25 października 1949 roku. Statek odbył 1476 podróży w czasie służby trwającej 31 lat i 65 dni – co stanowi rekord polskiej floty pod względem ilości rejsów z ładunkiem w podanym okresie. W tym czasie przewiózł 3,5 mln ton węgla i rudy żelaza. Odwiedził 60 portów, głównie w Szwecji i Danii, dowodzony był przez 50 kapitanów. Statek wycofano ze służby 30 grudnia 1980 r. i przekazano na muzeum w dniu 28 kwietnia 1981 roku. 17 lipca 1985 roku s.s. „Sołdek” został udostępniony do zwiedzania jako oddział Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku.
:
Sienicki I., Dzieje statku-muzeum „Sołdek”, Gdańsk 1988. Kon W., Echosondy [w:] Urządzenia nawigacyjne, praca zbiorowa pod red. Wieńczysława Kona i Teresy Ciesielskiej, Gdynia 1967. Wolańska M., Kostro W., Okrętowe urządzenia nawigacyjne, Gdańsk 1979. Węgrocka M., Juściński R., Eksploatacja i dowódcy s.s. „Sołdek” na podstawie zasobu archiwalnego CMM i materiałów prasowych [w:] 25 lat statku-muzeum „Sołdek”. Sympozjum w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku, 6 listopada 2006 roku, Studia i materiały Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Gdańsk 2008.