Search

Wskaźnik echosondy

:
CMM/S/174
:
Wskaźnik echosondy
:
nieznane
:
1962
:
urządzenie
:
technika
wysokość:
450 mm
szerokość:
590 mm
grubość:
180 mm
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
maszyny i urządzenia, s.s. "Sołdek"
:
Polska
:
Szczecin, Polska
:
metal, tworzywo sztuczne
:
przemysł okrętowy, elektronika
:
STATEK MUZEUM "SOŁDEK"
:
Ofiarowany przez Polską Żeglugę Morską (PŻM)
:
Gdańsk, Oddział statek-muzeum "Sołdek", wystawa



:

Echosonda w nawigacji stosowana jest do pomiaru głębokości morza, w celu określenia odległości stępki statku od dna bądź innych obiektów pod powierzchnią wody (np. wraków).  Na dolnej części pokrywy wskaźnika trzy tabliczki znamionowe.  Tabliczka 1: „Made in Poland”  Tabliczka 2: „Typ SFG-1 / Nr. 471 / Rok 62”  Tabliczka 3: „Minimalna odległość zespołu od: / Minimum distance to: / Kompasu Głównego 1.70 m / Standard compass / Kompasu sterowego 1.30 m / Steering compass”  Pod pokrywą główną tabliczka  „Typ SW-1 F.31.6. kHz / Nr 471 / Rok 62”   Opis fizyczny: Metalowa, prostopadłościenna skrzynka zawieszona na ściance działowej. Płyta czołowa unoszona do góry na 2 zawiasach. W części centralnej prostokątny otwór o wymiarach: 26x19 centymetrów. Poniżej podłużny otwór o wymiarach: 25,5 x 6,5 cm z pokrętłami obsługi echosondy. Od spodu urządzenia doprowadzonych 6 przewodów zasilania i 2 zaciski uziemienia. Po lewej stronie okrągły otwór na dużą lampę sygnalizacyjną o średnicy 6 cm. Po prawej stronie podłużny, prostokątny otwór o wymiarach: 19x7 cm, umożliwiający dostęp do pokręteł i włączników aparatury. Malowanie: całość szara, pokrętła czarne, przełączniki poniklowane, oznaczenia i opisy białe. Pokrętła i przełączniki po prawej stronie od góry: przełącznik czteropozycyjny: 0, START, PRACA, START pokrętło „PRACA” – nad pokrętłem krzywa wskazująca wzmocnienie, 220-110 V Poniżej dwa gniazda 2A obok przełącznik oświetlenia  Otwór w dolnej części od lewej do prawej: - pokrętło ze skalą 1-10 - przycisk - pokrętło z podaną wartością 1 na początku skali i 5 na końcu. W zakresie pracy pokrętła krzywa wskazująca wzmocnienie.  -przełącznik dwupozycyjny, pod przełącznikiem litera B, oznakowanie nad przełącznikiem zostało usunięte (zdrapane) - przełącznik (bez uchwytu) – 4 pozycje, 2 skale: na biało B500/125, na czerwono A 0/75; na biało B100/250, na czerwono A 0/150; na biało B 250/625, na czerwono A 0/375; na biało B 500/1250, na czerwono A 0/750   S.s. „Sołdek” to pierwszy stalowy statek pełnomorski zbudowany w polskich stoczniach po drugiej wojnie światowej. Jest to jednocześnie prototyp serii węglorudowców (częściej nazywanych rudowęglowcami) B30. Armatorem s.s. „Sołdek” była Polska Żegluga Morska, a portem macierzystym Szczecin. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 25 października 1949 roku. Statek odbył 1476 podróży w czasie służby trwającej 31 lat i 65 dni – co stanowi rekord polskiej floty pod względem ilości rejsów z ładunkiem w podanym okresie. W tym czasie przewiózł 3,5 mln ton węgla i rudy żelaza. Odwiedził 60 portów, głównie w Szwecji i Danii, dowodzony był przez 50 kapitanów. Statek wycofano ze służby 30 grudnia 1980 r. i przekazano na muzeum w dniu 28 kwietnia 1981 roku. 17 lipca 1985 roku s.s. „Sołdek” został udostępniony do zwiedzania jako oddział Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. 


:

Sienicki I., Dzieje statku-muzeum „Sołdek”, Gdańsk 1988. Kon W., Echosondy [w:] Urządzenia nawigacyjne, praca zbiorowa pod red. Wieńczysława Kona i Teresy Ciesielskiej, Gdynia 1967. Wolańska M., Kostro W., Okrętowe urządzenia nawigacyjne, Gdańsk 1979. Węgrocka M., Juściński R., Eksploatacja i dowódcy s.s. „Sołdek” na podstawie zasobu archiwalnego CMM i materiałów prasowych [w:] 25 lat statku-muzeum „Sołdek”. Sympozjum w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku, 6 listopada 2006 roku, Studia i materiały Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Gdańsk 2008. 




Add keywords:
Export to:
PDF XML