Wyszukiwarka

Pompa cyrkulacyjna

:
CMM/S/275
:
Pompa cyrkulacyjna
:
Świdnicka Fabryka Urządzeń Przemysłowych (SFUP), Kujawska Fabryka Manometrów (KFM)
:
1948/1949 -1956 
:
urządzenie
:
technika
wysokość:
1350 mm
szerokość:
1350 mm
długość:
1800 mm
masa:
2.5 t
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
maszyny i urządzenia, s.s. "Sołdek"
:
Świdnica, Polska; Włocławek, Polska 
:
Szczecin, Polska
:
metal
:
przemysł okrętowy
:
Oddział Statek-muzeum "Sołdek"
:
Polska Żegluga Morska
:
Oddział statek-muzeum "Sołdek" w Gdańsku, wystawa



:

Pompa cyrkulacyjna służy do przetłaczania wody chłodzącej skraplacze główny i pomocniczy. Jest to pompa odśrodkowa o wydajności 320 m3/h (n= 380/min, ciśnienie man 6-7 m.sł.w.), napędzana jednocylindrowym szybkobieżnym silnikiem parowym typu K-2 o mocy 15 KM. Urządzenia zostały zbudowane przez Świdnicką Fabrykę Urządzeń Przemysłowych. „Sołdek” posiada otwarty system chłodzenia, dlatego pompa cyrkulacyjna zasysa wodę chłodzącą wprost zza burty.  Jest to jedna z najprostszych konstrukcyjnie pomp śrubowych, z umocowaną na wale śrubą przypominającą w budowie śmigło.   Opis fizyczny: Złożona z 2-cylindrowego silnika parowego i pompy. Korpus silnika prostopadłościenny, trzon tłoka w obudowie, powyżej cylinder. Na korpusie okrągła tarcza manometru MT/2 wyskalowana w kg/cm2 od 0 do 6, nr KFM 21282067 (Kujawska Fabryka Manometrów), brak wskazówki i szkiełka. Maszynka połączona poziomym wałem z okrągłą obudową pompy. Z boków 2 odgałęzienia o dużej średnicy. Malowanie: korpus zielony, cylinder srebrny, manometr czarny z białą tarczą.   S.s. „Sołdek” to pierwszy stalowy statek pełnomorski zbudowany w polskich stoczniach po drugiej wojnie światowej. Jest to jednocześnie prototyp serii węglorudowców (częściej nazywanych rudowęglowcami) B30. Armatorem s.s. „Sołdek” była Polska Żegluga Morska, a portem macierzystym Szczecin. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 25 października 1949 roku. Statek odbył 1476 podróży w czasie służby trwającej 31 lat i 65 dni – co stanowi rekord polskiej floty pod względem ilości rejsów z ładunkiem w podanym okresie. W tym czasie przewiózł 3,5 mln ton węgla i rudy żelaza. Odwiedził 60 portów, głównie w Szwecji i Danii, dowodzony był przez 50 kapitanów. Statek wycofano ze służby 30 grudnia 1980 r. i przekazano na muzeum w dniu 28 kwietnia 1981 roku. 17 lipca 1985 roku s.s. „Sołdek” został udostępniony do zwiedzania jako oddział Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. 


:

Sienicki I., Dzieje statku-muzeum „Sołdek”, Gdańsk 1988. Huras B., Serce „Sołdka” [w:] Zaczęło się od „Sołdka”. Sympozjum w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku, 6 listopada 2008 roku, Studia i materiały Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Gdańsk 2009. Plan maszynowni, nr rys. brak, skala 1:50, Politechnika Gdańska Katedra Teorii Okrętu, Glazer, 1952, światłokopia, (CMM/APKO/678).  Pompa cyrkulacyjna, nr rys. brak, Zjednoczenie Przemysłu Maszynowego, Centralne Biuro Konstrukcji, 1947. Pompa cyrkulacyjna, nr rys. brak, Centralne Biuro Konstrukcji Maszynowych, Bytom, 1953.  Węgrocka M., Juściński R., Eksploatacja i dowódcy s.s. „Sołdek” na podstawie zasobu archiwalnego CMM i materiałów prasowych [w:] 25 lat statku-muzeum „Sołdek”. Sympozjum w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku, 6 listopada 2006 roku, Studia i materiały Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Gdańsk 2008. 




Dodaj słowa kluczowe:
Eksportuj do:
PDF XML