Wyszukiwarka
Model pancernika „Retvizan”
- :
- CMM/BO/2048
- :
- Model pancernika „Retvizan”
- :
- Yauheni Kaliada
- :
- 2005-2007
- :
- model
- :
- technika
- wysokość:
- 44 cm skala 1:100
- szerokość:
- 23 cm skala 1:100
- długość:
- 119 cm skala 1:100
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Retvizan, pancernik, Wojna rosyjsko-japońska
- :
- modele
- :
- Mińsk, Białoruś
- :
- Mińsk, Białoruś
- :
- tworzywo sztuczne, metal, drewno
- :
- modelarstwo
- :
- Kadłub modelu wykonany z tworzywa sztucznego. Ma on na śródokręciu przekrój poprzeczny w kształcie litery ‘U’. Dziobnica z taranem poniżej linii wodnej. Na rufie dwie trójskrzydłowe śruby i pióro steru. Na śródokręciu długa nadbudówka. Na środku nadbudówki trzy wysokie kominy, następnie rury nawiewników, cztery kutry bojowe, cztery szalupy ratunkowe, dwa dźwigi do zdejmowania tych kutrów i łodzi na powierzchnię wody z okrętu i odwrotnie. W przedniej części nadbudówki stanowisko dowodzenia, nad nim maszt. Drugi maszt w tylnej części nadbudówki. Na pokładzie w linii symetrii okrętu dwie wieże działowe artylerii głównej, w każdej po dwa działa. Działa mniejszych kalibrów w kazamatach w nadbudówce i poniżej pokładu głównego. Na obu burtach poniżej dział w kazamatach wytyki do rozstawiania sieci przeciwtorpedowych. Na rufie cztery następne szalupy na żurawikach. Na flagsztoku dziobowym i rufowym bandery. Na dziobie i rufie poniżej linii wodnej znaki zanurzenia w postaci cyfr rzymskich.
- :
- Historii Budownictwa Okrętowego
- :
- Towarzystwo Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Spichlerze na Ołowiance w Gdańsku, wystawa

:
Pancernik „Retvizan” zbudowano na zamówienie rządu rosyjskiego w 1902 r. w Filadelfii w Stanach Zjednoczonych. W 1903 r. „Retvizan” rozpoczął służbę w bazie Port Artur na Dalekim Wschodzie Rosji. W czasie wojny rosyjsko-japońskiej w latach 1904–1905 pancernik brał udział w walkach o Port Artur. Zatopiony przez Rosjan w przeddzień kapitulacji tej wielkiej bazy. Po wojnie Japończycy podnieśli okręt z dna i wyremontowali, a następnie wcielili do floty pod nazwą „Hizen”. Podczas pierwszej wojny światowej w służbie japońskiej okręt ochraniał żeglugę państw Ententy na Pacyfiku. W 1922 r. pancernik wycofano ze służby i przeznaczono na okręt-cel, który został zatopiony podczas ćwiczeń artyleryjskich marynarki japońskiej w 1924 r. Pierwszym i jedynym dowódcą „Retvizana” podczas jego służby we flocie carskiej Rosji był komandor Edward Szczęsnowicz – syn powstańca listopadowego zesłanego do Archangielska. Od stycznia 1904 r. zastępcą dowódcy okrętu był kpt. Ludwik Albrychowicz. Następnym Polakiem służącym na tym pancerniku był starszy oficer artylerii lejtnant Kazimierz Kietliński. W załodze „Retvizana” byli też inni oficerowie i marynarze polskiego pochodzenia, stąd nazywano ten okręt „polskim pancernikiem”. Dane techniczne (z okresu służby we flocie rosyjskiej): wyporność – 12 900 ton; długość – 118 m; szerokość – 22 m; zanurzenie –7,6 m; napęd – 2 maszyny parowe o mocy maksymalnej ponad 17000 KM; prędkość maksymalna – 18 węzłów; uzbrojenie – 4 działa 305 mm w wieżach dwudziałowych na dziobie i rufie; 12 dział 152 mm w kazamatach; 20 dział 75 mm w kazamatach; 24 działa 47 mm; 6 dział 37 mm; 6 wyrzutni torped 450 mm; 45 min morskich.
:
Andrzej Zbierski, Marek Cieślak, Lech Trawicki, Udział Polaków w wojnie rosyjsko-japońskiej na morzu w latach 1904–1905, Gdańsk 2000, ss. 126 -129, 236 - 250.