Wyszukiwarka

Obraz: „Łódź rybacka”

:
CMM/SM/2062
:
Obraz: „Łódź rybacka”
:
Michał Gorstkin Wywiórski
:
1916
:
obraz
:
sztuka
wysokość:
85 cm
szerokość:
120 cm
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
pejzaże marynistyczne, łodzie rybackie, rybacy
:
malarstwo
:
nieznane
:
Warszawa, Polska
:
farba olejna, płótno
:
malarstwo olejne
:
olej na płótnie
:
Sztuki Marynistycznej
:
wystawa



:

Michał Gorstkin Wywiórski (1861-1926) studiował w akademii monachijskiej (1883–87), gdzie obracał się w kręgu artystów polskich zgromadzonych wokół pracowni Józefa Brandta. Od 1896 mieszkał w Berlinie. Debiutował w 1884 w TPSP w Krakowie obrazem „Nad morzem”. Popularność zyskały mu sceny orientalne, później zasłynął jako autor pejzaży i scen z polowań, często też sięgał po motywy marynistyczne. Wojciech Kossak i Julian Fałat zaprosili go w 1894 r. do zespołu malującego „Przejście przez Berezynę” (1894-96). Na zaproszenie Jana Styki pracował przy panoramie pt. „Bem w Siedmiogrodzie” (1898). Z Wojciechem Kossakiem współpracował także przy panoramie „Bitwa pod piramidami z kampanii napoleońskiej w Egipcie w 1798” (1900-1901), tworząc jej partie pejzażowe. Od 1895 utrzymywał również żywe kontakty ze środowiskiem wielkopolskim, gdzie znalazł życzliwych protektorów w osobach ks. Zdzisława Czartoryskiego i hrabiego Edwarda Raczyńskiego. Najczęściej wystawiał w Krakowie, Warszawie, Poznaniu, Lwowie, Monachium i Berlinie. Motyw samotnej łodzi ukazanej na tle spokojnej toni morskiej często powracał w twórczości artysty. Prezentowany tu obraz jest jednym z grupy powstałych podczas podróży do Holandii i reprodukowanych w „Tygodniku Ilustrowanym”. Korzystając ze swoich wybitnych umiejętności warsztatowych stworzył utrzymane w wyrafinowanej, stonowanej gamie barwnej, przesycone rozproszonym, chłodnym światłem krajobrazy morskie, subtelnie oddziaływujące na emocje widza.  




Dodaj słowa kluczowe:
Eksportuj do:
PDF XML