Wyszukiwarka
Makieta budowy drewnianego nabrzeża
- :
- CMM/RP/247
- :
- Makieta budowy drewnianego nabrzeża
- :
- Marek Parczyński, Pracownia Konserwacji Modeli
- :
- 2002
- :
- makieta
- :
- technika
- wysokość:
- 350 mm skala 1:50
- szerokość:
- 640 mm skala 1:50
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- sklejka, szkło, stal
- :
- modelarstwo
- :
- Rozwoju Portów
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Żuraw w Gdańsku, wystawa

:
Ważnym urządzeniem technicznym ułatwiającym prace portowe były nabrzeża. Przystosowano je do przeładunku towarów ze statków pełnomorskich. Jednostki wiślane obsługiwano, wykorzystując drewniane kładki. Konstrukcje nabrzeży oparte były na kilku rzędach pali wbijanych w dno rzeki, na których układano pomosty z płaskich belek. Pale dodatkowo łączono podwójnymi łatami. Przy wbijaniu pali stosowano kafary. Na grząskim terenie brzeg umacniano kaszycami oraz faszyną. W niektórych miejscach (np. „Dwór Popielny”) budowano nabrzeża dwustopniowe: wysokie, do obsługi dużych statków, połączone było z pochyłymi, niskimi pomostami do przeładunku jednostek wiślanych. Inwestycje prowadzone przez Gdańsk na przełomie XVI i XVII wieku (np. budowa kanału Nowej Motławy i Długiego Pobrzeża między Zieloną Bramą a Targiem Rybnym) zwiększyły długość nabrzeży portowych do około 3000 metrów. Dzięki temu została poprawiona i przyspieszona obsługa statków w porcie wewnętrznym. Makieta powstała na podstawie ikonografii z francuskiej encyklopedii z 1783 roku.