Wyszukiwarka
Szafa ubraniowa, dwudrzwiowa
- :
- CMM/S/101
- :
- Szafa ubraniowa, dwudrzwiowa
- :
- Stocznia Gdańska, Polska
- :
- 1949-1990
- :
- mebel
- :
- historia
- wysokość:
- 1860 mm
- szerokość:
- 815 mm
- głębokość:
- 500 mm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- wyposażenie hotelowe, s.s. "Sołdek"
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- Szczecin, Polska
- :
- drewno dębowe, płyta stolarska, metal, sklejka, mosiądz, nikiel, lakier
- :
- meblarstwo, stolarstwo
- :
- Oddział Statek-muzeum "Sołdek"
- :
- Polska Żegluga Morska
- :
- Statek-muzeum "Sołdek" w Gdańsku, wystawa

:
Szafa w kabinie dwóch marynarzy na międzypokładzie, w części rufowej statku. Przy budowie pomieszczeń mieszkalnych stosowano zalecenia Międzynarodowej Organizacji Pracy z 1946 roku dotyczące warunków bytowych załóg na statkach. Wyposażenie pomieszczeń mieszkalnych wykonano w Stoczni Gdańskiej, a kierował nimi mistrz Tadeusz Stróżyk. W latach 1981–1984 wykonano remont i wymianę tapicerki mebli w pomieszczeniach mieszkalnych statku. Opis fizyczny: Szafa prostopadłościenna, rama z litego, dębowego drewna, bok i drzwiczki z płyty stolarskiej, pokrytej fornirem dębowym. U góry przybity gwoździkami pasek sklejki oklejonej fornirem dębowym, zamki mosiężne, poniklowane, wraz z kluczami i uchwytami, przytwierdzone na niejednakowej wysokości. Rama lewej strony szafy (przylegająca do ścianki) wykończona dębowym ćwierćwałkiem. W lewych drzwiach (po lewej stronie) 3 zawiasy, w prawych drzwiach (po prawej stronie) dwa zawiasy, brak środkowego. Wewnątrz półka i drążek. Całość polakierowana. S.s. „Sołdek” to pierwszy stalowy statek pełnomorski zbudowany w polskich stoczniach po drugiej wojnie światowej. Jest to jednocześnie prototyp serii węglorudowców (częściej nazywanych rudowęglowcami) B30. Armatorem s.s. „Sołdek” była Polska Żegluga Morska, a portem macierzystym Szczecin. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 25 października 1949 roku. Statek odbył 1476 podróży w czasie służby trwającej 31 lat i 65 dni – co stanowi rekord polskiej floty pod względem ilości rejsów z ładunkiem w podanym okresie. W tym czasie przewiózł 3,5 mln ton węgla i rudy żelaza. Odwiedził 60 portów, głównie w Szwecji i Danii, dowodzony był przez 50 kapitanów. Statek wycofano ze służby 30 grudnia 1980 r. i przekazano na muzeum w dniu 28 kwietnia 1981 roku. 17 lipca 1985 roku s.s. „Sołdek” został udostępniony do zwiedzania jako oddział Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku.
:
Sienicki I., Dzieje statku-muzeum „Sołdek”, Gdańsk 1988. Węgrocka M., Juściński R., Eksploatacja i dowódcy s.s. „Sołdek” na podstawie zasobu archiwalnego CMM i materiałów prasowych [w:] 25 lat statku-muzeum „Sołdek”. Sympozjum w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku, 6 listopada 2006 roku, Studia i materiały Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Gdańsk 2008.