Jufers ze ściągiem z „Loreley” (W-23)
- :
- CMM/BO/1969/A-B
- :
- Jufers ze ściągiem z „Loreley” (W-23)
- :
- nieznane
- :
- 1863
- :
- urządzenie
- :
- technika
- wysokość:
- 31 cm
- szerokość:
- 22 cm
- grubość:
- 10 cm
- średnica:
- 3 cm minimalna średnica otworu
- średnica:
- 4 cm maksymalna średnica otworu
- średnica:
- 3.6 cm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- jufers
- :
- takielunek
- :
- Rostock, Niemcy
- :
- badania podwodne CMM
- :
- drewno, żelazo
- :
- szkutnictwo
- :
- Jufers czterootworowy. Fragment drewna odłamany w dolnej części. Pęknięcie górnej części na obwodzie od szczytu otworu na długości ok. 11 cm, następnie znika pod otokiem. Jufers otoczony metalowym otokiem, który pierwotnie posiadał dwa zawiesia na szczycie – zachowało się tylko jedno, z drugiego pozostał jedynie silnie skorodowany fragment łuku bocznego. Ściąg jufersa z końcem wywiniętym w tuleje, z osadzonym bolcem metalowym. W bolcu otwór na zatyczkę długość 1450 mm, szerokość 80 mm, zewn. średnica tulei ok. 65 mm, długość bolca 150 mm
- :
- BUDOWNICTWO OKRĘTOWE
- :
- magazyn

:
Jufers, czyli element takielunku, ściągacza linowego. Składa się z krążka zaopatrzonego w otwory (tu cztery), przez które przechodzi lina (talrep) ściągająca. Otwory w jufersie to kipy. Zabytek pochodzi z trójmasztowego barku „Loreley”, 448 t nośności. Statek został zbudowany w 1863 roku w Rostocku dla lokalnego armatora Wilhelma Maacka; zatonął na mieliźnie bardzo blisko brzegu w Zatoce Gdańskiej (podczas wchodzenia do Gdańska) dnia 16.11.1887 r. Odkrycie wraka (komunikat) nosi datę 05.09.1977 r. (podane za O. Dobrowolskim - karty CMM/BO/1519 i CMM/BO/1520)