Wyszukiwarka

Szafa wbudowana w ścianę

:
CMM/S/111
:
Szafa wbudowana w ścianę
:
Stocznia Gdańska, Polska
:
1949-1995
:
mebel
:
historia
wysokość:
2200 mm
szerokość:
820 mm
głębokość:
600 mm
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
wyposażenie hotelowe, s.s. "Sołdek"
:
Gdańsk, Polska
:
Szczecin, Polska
:
drewno świerkowe, barwnik, płyta stolarska, drewno mahoniowe, mosiądz, nikiel, lakier
:
meblarstwo, stolarstwo
:
Oddział Statek-muzeum "Sołdek"
:
Polska Żegluga Morska
:
Statek-muzeum "Sołdek" w Gdańsku, wystawa



:

Szafa w kabinie I mechanika, na prawej burcie w części rufowej statku.  Przy budowie pomieszczeń mieszkalnych stosowano zalecenia Międzynarodowej Organizacji Pracy z 1946 roku dotyczące warunków bytowych załóg na statkach. Wyposażenie pomieszczeń mieszkalnych wykonano w Stoczni Gdańskiej, a kierował nimi mistrz Tadeusz Stróżyk. Mimo modernizacji pomieszczeń, prowadzonych w latach eksploatacji statku, w kabinie I mechanika pozostawiono wyposażenie i meble pochodzące jeszcze z czasów budowy statku. W latach 1981–1984 wykonano remont i wymianę tapicerki mebli w pomieszczeniach mieszkalnych statku.   Opis fizyczny: Szafa prostopadłościenna, złożona z czterech kondygnacji. Rama wykonana z drewna świerkowego pokrytego barwnikiem (ciemny mahoń), drzwiczki z płyty stolarskiej, oklejone fornirem mahoniowym, krawędzie obramowane listewkami mahoniowymi. U góry: rozsuwane drzwiczki oklejone fornirem mahoniowym z dwoma uchwytami, osadzone w ramie z drewna mahoniowego. W drzwiczkach dolnych kondygnacji: mosiężny zamek typu okrętowego. W ramie, nad dolną parą drzwiczek dwa wysuwane blaty z mahoniowymi uchwytami. Całość polakierowana.   S.s. „Sołdek” to pierwszy stalowy statek pełnomorski zbudowany w polskich stoczniach po drugiej wojnie światowej. Jest to jednocześnie prototyp serii węglorudowców (częściej nazywanych rudowęglowcami) B30. Armatorem s.s. „Sołdek” była Polska Żegluga Morska, a portem macierzystym Szczecin. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 25 października 1949 roku. Statek odbył 1476 podróży w czasie służby trwającej 31 lat i 65 dni – co stanowi rekord polskiej floty pod względem ilości rejsów z ładunkiem w podanym okresie. W tym czasie przewiózł 3,5 mln ton węgla i rudy żelaza. Odwiedził 60 portów, głównie w Szwecji i Danii, dowodzony był przez 50 kapitanów. Statek wycofano ze służby 30 grudnia 1980 r. i przekazano na muzeum w dniu 28 kwietnia 1981 roku. 17 lipca 1985 roku s.s. „Sołdek” został udostępniony do zwiedzania jako oddział Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. 


:

Sienicki I., Dzieje statku-muzeum „Sołdek”, Gdańsk 1988. Węgrocka M., Juściński R., Eksploatacja i dowódcy s.s. „Sołdek” na podstawie zasobu archiwalnego CMM i materiałów prasowych [w:] 25 lat statku-muzeum „Sołdek”. Sympozjum w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku, 6 listopada 2006 roku, Studia i materiały Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Gdańsk 2008. 




Dodaj słowa kluczowe:
Eksportuj do:
PDF XML