Wyszukiwarka

Nadajnik radaru KELVIN-HUGHES

:
CMM/S/172
:
Nadajnik radaru KELVIN-HUGHES
:
Kelvin-Hughes
:
około 1960
:
urządzenie
:
technika
wysokość:
410 mm
szerokość:
455 mm
głębokość:
240 mm
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
maszyny i urządzenia, s.s. "Sołdek"
:
Wielka Brytania
:
Szczecin, Polska
:
metal, tworzywo sztuczne
:
przemysł okrętowy, elektrotechnika
:
Oddział Statek-muzeum "Sołdek"
:
Ofiarowany przez Polską Żeglugę Morską (PŻM)
:
Statek-muzeum "Sołdek" w Gdańsku, wystawa



:

Nadajnik radaru nawigacyjnego Kelvin-Hughes seria 14/1 Dane techniczne nadajnika: moc w impulsie 60kW; częstotliwość sygnału 9320-9500 MHz; długość impulsów przełączana na zakresach I, II, III – 0,18 mikrosekund, na zakresach IV-VII – 0,36 mikrosekund; częstotliwość impulsowania 1100 imp/sek. Konsola nadawcza wyposażona jest w następujące układy: czasoster, trygatronowy modulator z linią sztuczną o przełączanej długości impulsu, magnetron, przełącznik N/O (przełącznik układów kontrolnych: nadajnika i odbiornika), lokalny oscylator, mieszacz krystaliczny, przedwzmacniacz pośredniej częstotliwości, układ kontroli odbiornika z wnęką rezonansową oraz układ kontrolno-regulacyjny. Układ ten zawiera regulator i neonowy wskaźnik strojenia klistronu oraz przyrząd pomiarowy do pomiarów napięcia zasilania i prądu kryształka w mieszaczu.    KELVIN-HUGHES TRANSMITTER UNIT DMR - A 14/1, COMPASS SAFE DISTANCES STANDARD 12 FT., STEERING 9-5 FT., SERIAL No 1114. Kelvin-Hughes specjalizuje się w systemach nawigacyjnych. Choć firma istnieje pod obecną nazwą od 1940 r., to jej tradycje sięgają drugiej połowy XVIII wieku, gdy firmy Kelvin Bottomley & Baird oraz Hughes & Sons produkowały chronometry i sekstanty.  Nadajnik umieszczony jest w sterowni na pokładzie nawigacyjnym rudowęglowca s.s. „Sołdek”.    S.s. „Sołdek” to pierwszy stalowy statek pełnomorski zbudowany w polskich stoczniach po drugiej wojnie światowej. Jest to jednocześnie prototyp serii węglorudowców (częściej nazywanych rudowęglowcami) B30. Armatorem s.s. „Sołdek” była Polska Żegluga Morska, a portem macierzystym Szczecin. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 25 października 1949 roku. Statek odbył 1476 podróży w czasie służby trwającej 31 lat i 65 dni – co stanowi rekord polskiej floty pod względem ilości rejsów z ładunkiem w podanym okresie. W tym czasie przewiózł 3,5 mln ton węgla i rudy żelaza. Odwiedził 60 portów, głównie w Szwecji i Danii, dowodzony był przez 50 kapitanów. Statek wycofano ze służby 30 grudnia 1980 r. i przekazano na muzeum w dniu 28 kwietnia 1981 roku. 17 lipca 1985 roku s.s. „Sołdek” został udostępniony do zwiedzania jako oddział Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. 


:

Sienicki I., Dzieje statku-muzeum „Sołdek”, Gdańsk 1988. Witkowski J., Radary [w:] Urządzenia nawigacyjne, praca zbiorowa pod red. Wieńczysława Kona i Teresy Ciesielskiej, Gdynia 1967.  Węgrocka M., Juściński R., Eksploatacja i dowódcy s.s. „Sołdek” na podstawie zasobu archiwalnego CMM i materiałów prasowych [w:] 25 lat statku-muzeum „Sołdek”. Sympozjum w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku, 6 listopada 2006 roku, Studia i materiały Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Gdańsk 2008. 




Dodaj słowa kluczowe:
Eksportuj do:
PDF XML