Wyszukiwarka

Model drobnicowca typu B-54, skala 1: 100

:
CMM/BO/31
:
Model drobnicowca typu B-54, skala 1: 100
:
Stocznia Gdańska
:
około 1960
:
model
:
technika
wysokość:
38.5 cm skala 1:100
szerokość:
19.5 cm skala 1:100
długość:
154 cm skala 1:100
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
B-54, drobnicowiec
:
modele
:
Gdańsk, Polska
:
Gdańsk, Polska
:
drewno, metal
:
modelarstwo
:
Kadłub modelu wykonany z drewna, nadburcia i nadbudówki z metalu. Dziób pochylony, tylnica okrągła z obudową wału napędowego i łożem steru. Na pokładzie głównym trzy luki ładowni, ładownia I na pokładzie dziobówki, a ładownia IV na pokładzie nadbudówki głównej. Ładownie obsługują bomy umocowane do trzech masztów typu ‘A’ i jednego zespołu kolumnowego. Przy masztach windy ładunkowe. Maszty II i IV zainstalowane na specjalnych nadbudówkach, dodatkowo wyposażone w bomy do ładunków ciężkich. Na nadbudówce głównej cztery pokłady. Na II pokładzie szalupy ratunkowe (4), na III – sterówka, po burtach mostek nawigacyjny, z tyłu komin i luk świetlny, po bokach nawiewniki (3) i wentylatory (5). Pokład IV (nawigacyjny) wyposażony w antenę radionamiernika, kompas, maszt radarowy i urządzenia wentylacyjne. Na pokładzie dziobówki urządzenia kotwiczne, cumownicze i wentylacyjne. Rufówka z szerokim pokładem, na nim: dwa bączki z żurawikami, mały luk, koło sterowe i kompas, bębny linowe.
:
Historii Budownictwa Okrętowego
:
magazyn



:

Model przedstawia drobnicowiec typu B-54. Były to pierwsze, duże polskie drobnicowce o napędzie motorowym, nazywane często „dziesięciotysięcznikami” z powodu ich nośności wynoszącej 10 000 DWT. Był to udany typ statku zaprojektowanego w kraju, spośród 41 statków zbudowanych w kilku wersjach 21 jednostek pływało pod polską banderą (większość powstała w Stoczni Gdańskiej); reszta statków została sprzedana do ZSRR, CHRL, Francji, Indonezji, Kuby, Szwajcarii, Czechosłowacji. Pierwszy prototypowy statek typu B-54 „Marceli Nowotko” został zwodowany w Stoczni Gdańskiej w listopadzie 1955 r. „Dziesięciotysięczniki” pływały głównie na liniach dalekowschodniej i australijskiej. Pod koniec lat 70. i w latach 80. XX wieku większość drobnicowców typu B-54 sprzedano obcym armatorom albo do stoczni złomowych.


:

J. Piwowoński, Flota spod biało-czerwonej, Warszawa 1989, ss. 125–131.




Dodaj słowa kluczowe:
Eksportuj do:
PDF XML