Wyszukiwarka
Model drobnicowca typu B-54, skala 1: 100
- :
- CMM/BO/31
- :
- Model drobnicowca typu B-54, skala 1: 100
- :
- Stocznia Gdańska
- :
- około 1960
- :
- model
- :
- technika
- wysokość:
- 38.5 cm skala 1:100
- szerokość:
- 19.5 cm skala 1:100
- długość:
- 154 cm skala 1:100
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- B-54, drobnicowiec
- :
- modele
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- drewno, metal
- :
- modelarstwo
- :
- Kadłub modelu wykonany z drewna, nadburcia i nadbudówki z metalu. Dziób pochylony, tylnica okrągła z obudową wału napędowego i łożem steru. Na pokładzie głównym trzy luki ładowni, ładownia I na pokładzie dziobówki, a ładownia IV na pokładzie nadbudówki głównej. Ładownie obsługują bomy umocowane do trzech masztów typu ‘A’ i jednego zespołu kolumnowego. Przy masztach windy ładunkowe. Maszty II i IV zainstalowane na specjalnych nadbudówkach, dodatkowo wyposażone w bomy do ładunków ciężkich. Na nadbudówce głównej cztery pokłady. Na II pokładzie szalupy ratunkowe (4), na III – sterówka, po burtach mostek nawigacyjny, z tyłu komin i luk świetlny, po bokach nawiewniki (3) i wentylatory (5). Pokład IV (nawigacyjny) wyposażony w antenę radionamiernika, kompas, maszt radarowy i urządzenia wentylacyjne. Na pokładzie dziobówki urządzenia kotwiczne, cumownicze i wentylacyjne. Rufówka z szerokim pokładem, na nim: dwa bączki z żurawikami, mały luk, koło sterowe i kompas, bębny linowe.
- :
- Historii Budownictwa Okrętowego
- :
- magazyn
:
Model przedstawia drobnicowiec typu B-54. Były to pierwsze, duże polskie drobnicowce o napędzie motorowym, nazywane często „dziesięciotysięcznikami” z powodu ich nośności wynoszącej 10 000 DWT. Był to udany typ statku zaprojektowanego w kraju, spośród 41 statków zbudowanych w kilku wersjach 21 jednostek pływało pod polską banderą (większość powstała w Stoczni Gdańskiej); reszta statków została sprzedana do ZSRR, CHRL, Francji, Indonezji, Kuby, Szwajcarii, Czechosłowacji. Pierwszy prototypowy statek typu B-54 „Marceli Nowotko” został zwodowany w Stoczni Gdańskiej w listopadzie 1955 r. „Dziesięciotysięczniki” pływały głównie na liniach dalekowschodniej i australijskiej. Pod koniec lat 70. i w latach 80. XX wieku większość drobnicowców typu B-54 sprzedano obcym armatorom albo do stoczni złomowych.
:
J. Piwowoński, Flota spod biało-czerwonej, Warszawa 1989, ss. 125–131.