Wyszukiwarka
Telegraf maszynowy ze statku „Rakoń”
- :
- CMM/BO/725
- :
- Telegraf maszynowy ze statku „Rakoń”
- :
- Sckell (Firma)
- :
- lata 30. XX wieku
- :
- urządzenie
- :
- technika
- wysokość:
- 121 cm
- średnica:
- 26.8 cm średnica tarczy
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- telegraf, Rakoń
- :
- maszyny i urządzenia
- :
- Szczecin, Polska
- :
- nieznane
- :
- żeliwo, mosiądz, szkło
- :
- przemysł okrętowy
- :
- Kolumna telegrafu w przekroju poprzecznym kolista, zwiększa swą średnicę przechodząc z sześcioma otworami na śruby mocujące. Na kolumnie osadzona jednostronna tarcza nadajnika komend. Za szkłem, na tarczy zaznaczone czarnym kolorem komendy dla biegu naprzód, kolorem czerwonym dla biegu wstecz. W środku tarczy oś rękojeści sterowania składająca się z 2 części – wskaźnika komendy i odczytu. Z boku tarczy umocowana puszka oświetlenia tarczy. U szczytu kolumny tabliczka firmowa z napisem: Sckell/Stettin, Type ER 225, No 7804. W dolnej części kolumny pokrywa mocowana czterema śrubami – dostęp do łańcucha mechanizmu nadajnika. Malowanie: zielony – kolumna, w naturalnym kolorze metalu (mosiężna) – tarcza nadajnika komend.
- :
- Historii Budownictwa Okrętowego
- :
- Przedsiębiorstwo Usług Morskich „Port-Service”, Gdańsk
- :
- magazyn

:
„Rakoń” zbudowany został w 1914 r. jako lichtuga morska „Emmy” (potem „Universum”), bez własnego napędu. Od listopada 1926 r. własność Towarzystwa „Żegluga Wisła-Bałtyk” w Tczewie, nazwana „Stefek”. Przewoziła węgiel do Skandynawii. Po likwidacji Towarzystwa przejęta przez Marynarkę Wojenną i przebudowana na krypę minową „KM 111” (potem „KM 1”). W 1939 r. zatopiona przez własną załogę u brzegów Helu. Podniesiona przez Niemców i przebudowana w Gdańsku na pomocniczy zbiornikowiec „Plehnendorf”, z własnym napędem. Po wojnie rewindykowana i wcielona pod nazwą „Ślimak” do Marynarki Wojennej. W połowie lat 60. nabyta przez PUM „Port Service”; służba jako zbiornikowiec (bunkierka) w Zakładzie Regeneracji Paliw pod nazwą „Rakoń”. Skreślony w roku 1980; na przełomie 1982/83 przeholowany do Wilhelmshaven i tam prawdopodobnie złomowany. Dane techniczne: dł. 42,15 m; szerokość 8,52 m; gł. 3,46 m. Pojemność 444 BRT i 232 NRT. 1 silnik spalinowy prod. „Demag” Motoren Werke Darmstadt o mocy 255 KM, prędkość ok. 7 w. W zbiorach CMM znajduje się podobny, wykonany przez tę samą firmę telegraf maszynowy z holownika „Tytan”.