Wyszukiwarka
Akwarela „Ułan Roztworowski” – studium postaci do „Zaślubin Polski z morzem II”
- :
- CMM/SM/897
- :
- Akwarela „Ułan Roztworowski” – studium postaci do „Zaślubin Polski z morzem II”
- :
- Henryk Uziembło (1879–1949)
- :
- 1920
- Wysokość:
- 50,1 cm
- Szerokość:
- 35,8 cm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Zaślubiny Polski z morzem, Puck, Marynarka Wojenna
- :
- Puck
- :
- Warszawa
- :
- brystol
- :
- akwarela
- :
- Sztuki Marynistycznej
:
Informacja, że akwarela przedstawia ułana Roztworowskiego i stanowi studium postaci do kompozycji „Zaślubiny Polski z morzem II”, pochodzi od siostry artysty. Na co innego wskazuje adnotacja ołówkiem na odwrocie kompozycji, mówiąca, że jest to ułan Frontu Litewsko-Białoruskiego pod dowództwem gen. Szeptyckiego. Taką też informacją została opatrzona reprodukcja tej akwareli w 24. numerze „Tygodnika Ilustrowanego” z 1920 („Z frontu litewsko- białoruskiego. Ułan z armii jen. Szeptyckiego”), który oprócz tematu Zaślubin Polski z morzem poruszał też kwestię walk na wschodzie. Przy Zaślubinach obecni byli żołnierze wielu formacji, ale były to formacje należące do Frontu Pomorskiego. Jednakże warto wspomnieć, że Henryk Uziembło walczył w szeregach wojsk Frontu Litewsko-Białoruskiego, zanim trafił na Front Pomorski. Dokładna analiza obu wersji „Zaślubin…” jego autorstwa znajdujących się w zbiorach NMM potwierdziła jednak, że postać z omawianej akwareli posłużyła także za wzór jednej z postaci w kompozycji „Zaślubin Polski z morzem II”, a mianowicie ułana umieszczonego przy prawej krawędzi obrazu, w tym samym miejscu, gdzie w „Zaślubinach Polski z morzem I” pojawia się autoportret malarza. Sylwetki obu ułanów – ze sceny Zaślubin i z omawianej akwareli – różnią się w zasadzie jedynie oznakami przynależności do konkretnych jednostek wojskowych, poza tym są bardzo podobne - upozowane są tak samo, spoglądając w prawo eksponują lewy profil z prostym, wydatnym nosem, podobnym gestem opierają tak samo splecione dłonie na rękojeściach szabel.