Wyszukiwarka
Akwarela „Do Gdańska”
- :
- CMM/SM/3346
- :
- Akwarela „Do Gdańska”
- :
- Julian Fałat (1853–1929)
- :
- 1920
- Wysokość:
- 48,5 cm
- Szerokość:
- 52 cm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Gdańsk, Toruń, Wisła
- :
- Toruń
- :
- Warszawa
- :
- papier
- :
- akwarela
- :
- Sztuki Marynistycznej

:
Na początku 1920 r. Julian Fałat zamieszkał na krótko w Toruniu. Mimo podeszłego wieku aktywnie uczestniczył w życiu artystycznym miasta, wiele malował i szkicował, przede wszystkim widoki Torunia, zwiedzał też Pomorze Nadwiślańskie i Kaszuby. Artysta towarzyszył gen. Józefowi Hallerowi w jego podróży pociągiem z Torunia do Pucka, na uroczystość Zaślubin Polski z morzem. Akwarela pt. „Do Gdańska” symbolicznie nawiązuje do tego wydarzenia. Na pierwszym planie ukazano monumentalną gotycką bramę i fragment muru, zajmujące prawie całe światło kompozycji. Przez łuki arkad w bramie i murze rozpościera się widok na Wisłę i widniejącą w oddali na przeciwległym brzegu panoramę zabytkowego Torunia. Na brzegu grupa ludzi żegna odpływającą łódź, na żaglu której zapisano symboliczne słowa: „Do Gdańska”. Akwarela powstała bezpośrednio przed bądź po Zaślubinach Polski z morzem. Podkreśla kulturową i gospodarczą łączność Polski z Gdańskiem. Choć polska delegacja na konferencji paryskiej nie zdołała przeforsować postulatu przyłączenia Gdańska do Polski, Polacy nigdy nie pogodzili się z postanowieniem traktatu wersalskiego nadającym Gdańskowi status Wolnego Miasta, co w praktyce oznaczało poddanie go wpływom niemieckim. Ikonografia akwareli przywołuje na myśl także wyprawy pierwszych Piastów podejmowane w celu ugruntowania panowania na Pomorzu i oznacza próbę symbolicznego „odbicia” miasta z wrogich rąk.