Wyszukiwarka
Model żaglowca „Generał Zaruski”
- :
- CMM/WM/362
- :
- Model żaglowca „Generał Zaruski”
- :
- Zbigniew Szeliga
- :
- 2005
- :
- model
- :
- technika
- wysokość:
- 57.8 cm
- szerokość:
- 12 cm
- długość:
- 59 cm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Generał Mariusz Zaruski, Svenska Seglarskola, Młoda Gwardia, Liga Morska, Liga Przyjaciół Żołnierza
- :
- Rzeszów, Polska
- :
- Polska
- :
- laminat poliestrowo-szklany PE, drewno, bawełna, stal, mosiądz
- :
- modelarstwo redukcyjne
- :
- Historii Wychowania Morskiego
- :
- magazyn

:
Model w skali 1:50 przedstawia żaglowiec „Generał Zaruski”, według stanu sprzed rozpoczęcia przebudowy w 2005 roku. Drewniany kecz gaflowy został zbudowany w 1939 roku w stoczni B. Lunda w Ekenäs w Szwecji, z inicjatywy gen. Mariusza Zaruskiego, na zamówienie Ligi Morskiej i Kolonialnej. Podstawowe dane techniczne żaglowca: długość (z bukszprytem): 28 m; szerokość: 5,8 m; zanurzenie: 2,97 m; pojemność: 71 BRT; powierzchnia ożaglowania: 315,5 m2; 2 silniki o łącznej mocy 270 kW. Z powodu wybuchu wojny żaglowca nie przekazano stronie polskiej. W trakcie wojny pod nazwą „Kryssaren” pływał pod banderą Svenska Seglarskola. W 1946 roku jednostkę przekazano do Polski – Lidze Morskiej, po czym nadano nazwę „Generał Zaruski”. W związku ze zmianami politycznymi i organizacyjnymi w Polsce, nazwa żaglowca kilkakrotnie była zmieniana (od 1950 roku – „Młoda Gwardia”, od 1957 roku – „Mariusz Zaruski”, od 1969 roku ponownie „Generał Zaruski”). W 1957 roku wspólnie z „Zewem Morza” odbył rejs do Narviku, podczas którego – po raz pierwszy w historii polskiego żeglarstwa – przekroczono koło podbiegunowe. W 1975 roku jacht odbył swój najdłuższy rejs na Spitsbergen i Wyspę Niedźwiedzią. Przez niemal cały okres 1946–2003 żaglowiec pływał jako jednostka szkoleniowa, na swój pokład zabierając także młodzież z tzw. środowisk zagrożonych oraz osoby niepełnosprawne. Brał udział także w „Operacjach Żagiel”. Odbywały się na nim również rejsy organizowane przez Bractwo Żelaznej Szekli. Stale pogarszający się stan techniczny jednostki spowodował w 2003 roku utratę klasy Polskiego Rejestru Statków. W 2005 roku z inicjatywy Fundacji „Polskie Żagle im. Gen. Mariusza Zaruskiego” rozpoczęto prace remontowe. Rok później zostały one niestety wstrzymane z powodu braku funduszy. W 2008 roku miasto Gdańsk odkupiło żaglowiec od Ligi Obrony Kraju. Armatorem jednostki został Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. W 2009 roku firma Complex Jacht z Pucka rozpoczęła zaawansowane prace remontowe. Podniesienie bandery na odrestaurowanym żaglowcu nastąpiło 30 października 2012 roku.