Wyszukiwarka
Popielniczka firmowa spółki Gdynia Ameryka Linie Żeglugowe ze statku „Polonia”
- :
- CMM/HŻ/316
- :
- Popielniczka firmowa spółki Gdynia Ameryka Linie Żeglugowe ze statku „Polonia”
- :
- Norblin i S-ka
- :
- lata 30. XX wieku
- :
- naczynie
- :
- historia
- wysokość:
- 14 mm
- szerokość:
- 79 mm
- długość:
- 138 mm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- przedsiębiorstwa armatorskie, pamiątki po statkach, wyposażenie statków
- :
- Polska
- :
- Polska
- :
- metal
- :
- przemysł
- :
- Historii Żeglugi i Handlu Morskiego
- :
- magazyn
:
Popielniczka ze statku „Polonia” – wytłaczana, w kształcie prostokąta. Na kołnierzu przy krótszych bokach wytłoczone po przekątnej dwa wgłębienia służące jako podpórki do papierosów. Na kołnierzu, obok wgłębień, wygrawerowany napis – u góry s/s POLONIA, u dołu: GDYNIA–AMERYKA LINJE ŻEGLUGOWE S.A. W centrum dna emblemat: trójząb Neptuna i kompozycja liter tworząca skrót nazwy przedsiębiorstwa: G.A.L. Na spodzie kołnierza nazwa producenta: NORBLIN i Ska. Popielniczka była własnością byłego wicedyrektora GAL Romana Kutyłowskiego i po jego śmierci została przekazana Muzeum przez wdowę – p. Helenę Kutyłowską. Statek „Polonia” został zbudowany w 1910 r. (jako „Kursk”) przez brytyjską stocznię Barclay, Curle & Co, Ltd. w Glasgow. W 1921 r. wraz z trzema innymi statkami przeszedł pod banderę duńską, otrzymując nazwy krajów, z których miały wznowić przewóz emigrantów: „Polonia”, „Latvia”, „Estonia” i „Lituania”. Były one eksploatowane w ramach Baltic America Line, stanowiącej filię Det Ostasiatiske Kompagni. Obsługiwały trasę Lipawa–Gdańsk–Nowy Jork–Halifax. Linia miała swoje biuro m.in. w Warszawie. Spółka akcyjna pod nazwą Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe, Linie Gdynia – Ameryka przejęła linię wraz z trzema statkami (za wyjątkiem statku „Latvia”). Statek „Polonia” – nie zmieniając nazwy – należał razem ze statkiem „Pułaski” (ex „Estonia”) oraz „Kościuszko” (ex „Lituania”) do trzech pierwszych polskich statków zakupionych w 1930 r. od Danii (Baltic America Line) dla Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego (od 1934 roku spółka GAL). Polską banderę podniesiono na statku 8.08.1930. Jako pierwsza polska jednostka, „Polonia” dotarła 25 lipca 1931 r. do Nordkapu; w rejsie tym statkiem dowodził kpt. ż.w. Mamert Stankiewicz.



