Search

Dwurzędowa kamizela z wraka statku „General Carleton” (W-32)

:
CMM/HŻ/3143
:
Dwurzędowa kamizela z wraka statku „General Carleton” (W-32)
:
nieznane
:
przed 1785
:
ubiór
:
archeologia
szerokość:
298.5 mm
szerokość:
228.6 mm przy pachach
długość:
406.4 mm lewa strona
długość:
407.4 381 prawa strona
długość:
482.6 mm przy tylnym środkowym szwie
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
ubrania i akcesoria żeglarskie
:
Wielka Brytania
:
badania podwodne CMM
:
tkanina lniana
:
szycie
:
HISTORIA ŻEGLUGI I HANDLU MARYNISTYCZNEGO
:
Gdańsk, Spichlerze na Ołowiance, wystawa



:

Dwurzędowa kamizela została wykonana z lnianego płótna w kolorze złamanej bieli. Zapina się na osiem guzików po każdej stronie. Wypustki kieszonkowe są atrapami. Przody połączono za pomocą szwu zakładkowego, jakiego używa się do szycia żagli. Pozostałe szwy są również zakładkowe, podczas gdy brzegi założono na 6,4 mm i obrębiono. Przednie krawędzie zszyto szwem wierzchnim, ściegiem prostym. Podkrój szyi jest zawinięty do środka i wykończony podwójną linią ściegu wierzchniego ze stebnówką. Konserwatorzy nałożyli kamizele na płócienne podbicie. Zabytek został wydobyty z wraka statku „General Carleton” (W-32). Był to drewniany żaglowiec, który zatonął pod koniec XVIII wieku w rejonie miejscowości Dębki, u ujścia rzeki Piaśnicy do Bałtyku. Wśród rybaków kaszubskich była o nim znana, przekazywana ustnie relacja. Próba jej potwierdzenia podjęta została przez dr. Michała Woźniewskiego, którego poszukiwania doprowadziły do lokalizacji wraka. O odkryciu zostało powiadomione CMM, gdzie wrak został oznaczony symbolem W-32. W rezultacie podwodnych badań archeologicznych prowadzonych na wraku wydobyto wiele różnorodnych, zabytkowych przedmiotów. Niektóre obiekty przetrwały w dobrym stanie zachowania (np. pozostałości ubrań) dlatego, że w wyniku katastrofy statku rozlał się przewożony dziegieć, który, zmieszany z innymi substancjami, utworzył naturalną warstwę izolującą przed wodą morską. Jednym z pierwszych zabytków wydobytych z wraka był dzwon statku, dzięki któremu zidentyfikowano nazwę, rok oraz miejsce budowy jednostki. Przeprowadzono też poszukiwania archiwalne w celu odtworzenia jej historii. Zabytki podnoszone z wraka rejestrowano w polowej księdze wpływów muzealiów. Łącznie podczas eksploracji pozostałości kadłuba zostało wydobytych ponad 775 zabytkowych przedmiotów. Wśród pozycji inwentarzowych znajdują się elementy takielunku oraz ładunek statku, uzbrojenie, narzędzia bosmańskie i szkutnicze, instrumenty nawigacyjne, sprzęt kuchenno-stołowy, ubrania żeglarskie i rzeczy osobiste marynarzy. Wszystkie przedmioty odkryte na wraku W-32 pochodzą z II połowy XVIII wieku. Charakterystyczne dla Wysp Brytyjskich naczynia, fajki, punce na lufach pistoletów, fragmenty druków w języku angielskim oraz monety pozwalają uznać wrak za pozostałości brytyjskiego statku żaglowego, pływającego w latach 70. i 80. XVIII wieku. Zbudowany w Whitby, na wschodnim wybrzeżu Anglii, był określany tradycyjnie, tak jak inne budowane tutaj statki, mianem węglowca.


:

Ossowski, W., red., The General Carleton Shipwreck, 1785, Gdańsk 2008




Add keywords:
Export to:
PDF XML