Wyszukiwarka
Półbut z wraka statku „General Carleton” (W-32)
- :
- CMM/HŻ/3191
- :
- Półbut z wraka statku „General Carleton” (W-32)
- :
- nieznane
- :
- przed 1785
- :
- ubiór
- :
- archeologia
- szerokość:
- 84 mm
- długość:
- 275 mm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- ubiór, obuwie, szewstwo
- :
- ubrania i akcesoria żeglarskie
- :
- Wielka Brytania
- :
- badania podwodne CMM
- :
- skóra, drewno
- :
- szycie
- :
- Historii Żeglugi i Handlu Morskiego
- :
- magazyn
:
Lewy półbut zachowany w całości. Stan zachowania fragmentów skóry pozwolił na przeprowadzenie rekonstrukcji tego obiektu. Częściowo zachowały się oryginalne szwy scalające but. Obcas, o obrysie podkowy, wysokość 20 mm, wykonany z kilku warstw grubej skóry, scalonej drewnianymi kołeczkami. Nie zachowała się przednia część zelówki. Przyszwa zakończona językiem o szerokości 117 mm. W tylnej części buta widoczne pęknięcie skóry o długości 20 mm. W środku buta, podczas rekonstrukcji, umieszczono czarne kopyto pozwalające na utrzymanie właściwego kształtu obiektu. Zabytek został wydobyty z wraka statku „General Carleton” (W-32). Był to drewniany żaglowiec, który zatonął pod koniec XVIII wieku w rejonie miejscowości Dębki, u ujścia rzeki Piaśnicy do Bałtyku. Wśród rybaków kaszubskich była o nim znana, przekazywana ustnie relacja. Próba jej potwierdzenia podjęta została przez dr. Michała Woźniewskiego, którego poszukiwania doprowadziły do lokalizacji wraka. O odkryciu zostało powiadomione CMM, gdzie wrak został oznaczony symbolem W-32. W rezultacie podwodnych badań archeologicznych prowadzonych na wraku wydobyto wiele różnorodnych, zabytkowych przedmiotów. Niektóre obiekty przetrwały w dobrym stanie zachowania (np. pozostałości ubrań) dlatego, że w wyniku katastrofy statku rozlał się przewożony dziegieć, który, zmieszany z innymi substancjami, utworzył naturalną warstwę izolującą przed wodą morską. Jednym z pierwszych zabytków wydobytych z wraka był dzwon statku, dzięki któremu zidentyfikowano nazwę, rok oraz miejsce budowy jednostki. Przeprowadzono też poszukiwania archiwalne w celu odtworzenia jej historii. Zabytki podnoszone z wraka rejestrowano w polowej księdze wpływów muzealiów. Łącznie podczas eksploracji pozostałości kadłuba zostało wydobytych ponad 775 zabytkowych przedmiotów. Wśród pozycji inwentarzowych znajdują się elementy takielunku oraz ładunek statku, uzbrojenie, narzędzia bosmańskie i szkutnicze, instrumenty nawigacyjne, sprzęt kuchenno-stołowy, ubrania żeglarskie i rzeczy osobiste marynarzy. Wszystkie przedmioty odkryte na wraku W-32 pochodzą z II połowy XVIII wieku. Charakterystyczne dla Wysp Brytyjskich naczynia, fajki, punce na lufach pistoletów, fragmenty druków w języku angielskim oraz monety pozwalają uznać wrak za pozostałości brytyjskiego statku żaglowego, pływającego w latach 70. i 80. XVIII wieku. Zbudowany w Whitby, na wschodnim wybrzeżu Anglii, był określany tradycyjnie, tak jak inne budowane tutaj statki, mianem węglowca.
:
Ossowski, W., red., The General Carleton Shipwreck, 1785, Gdańsk 2008