Wyszukiwarka
Model berlinki – wiślanego statku spławowego
- :
- CMM/ŻŚ/16
- :
- Model berlinki – wiślanego statku spławowego
- :
- Paweł Zieliński
- :
- 1965
- :
- model
- :
- technika
- wysokość:
- 600 mm
- szerokość:
- 211 mm
- długość:
- 1630 mm
- skala:
- 1:25
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- berlinka, Wisła
- :
- modele
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- drewno, tkanina, metal
- :
- modelarstwo rekonstrukcyjne
- :
- Technika: modelarstwo rekonstrukcyjne; materiał: kadłub, maszt, ster – drewno; żagiel – tkanina; okucia – metal
- :
- Historii Żeglugi Śródlądowej
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- magazyn

:
W XIX w. nastąpiły duże zmiany w kształtach i konstrukcjach statków śródlądowych. Było to spowodowane m.in. budową kanałów; ograniczone rozmiary śluz kanałowych wpłynęły na konieczność zmniejszenia szerokości statków rzecznych. W związku z tym niektóre typy tradycyjnych statków znikły, a inne zmodyfikowano. Po 1774 roku pojawił się na Wiśle nowy typu statku – berlinka, łączący w sobie techniczne cechy szkuty i dubasa. Nowy statek proporcjami kadłuba dostosowany był do rozmiaru komór śluzowych w kanałach, choć początkowo budowany był tradycyjnie z ułożonymi na zakładkę klepkami lekko rozchylonych burt. Berlinki były znacznie zwrotniejsze i bezpieczniejsze od szkut; miały prostsze olinowanie i mimo mniejszych rozmiarów – większą ładowność. Jedną z najwcześniejszych berlinek udokumentował austriacki inżynier Losy von Losennau. W 1796 r. sporządził on dla swoich władz obszerne studium polskich statków rzecznych. Ten cenny zestaw dokumentów zawiera też rysunki jednego z pierwszych wariantów berlinki, powstałego pod koniec XVIII w. Berlinka późniejsza, dokumentowana w XIX w., była statkiem pokładowym, napędzanym żaglem rozprzowym (zastosowanie rozprza umożliwiło zmniejszenie załogi do 3 osób). Jej burty zbudowane były z pasów poszycia łączonych na styk. Model powstał w ramach prowadzonej przez Muzeum Morskie od 1961 r. modelarskiej rekonstrukcji dawnych statków spławowych. Na podstawie rysunków inwentaryzacyjnych tych jednostek, sporządzonych w 1796 r. na przystani w Krzeszowie nad Sanem przez inżyniera Beneventusa Losy von Losennau, Mieczysław Boczar z Krakowa opracował dla Muzeum Morskiego plany modelarskie. Dzięki nim gdański modelarz Paweł Zieliński do 1973 r. wykonał całą serię modeli statków spławowych z XVIII w. oraz modeli wiślanych statków parowych z XIX i XX w. Kolekcja ta – unikatowa w skali kraju – jest do dziś stale rozbudowywana. Wartość merytoryczną tej kolekcji podwyższa fakt, że Paweł Zieliński sam był marynarzem pływającym na barkach, w związku z czym był w stanie skorygować (na podstawie swego doświadczenia) ewentualne nieścisłości w planach i rysunkach.