Wyszukiwarka
Model dubasa – wiślanego statku spławowego
- :
- CMM/ŻŚ/8
- :
- Model dubasa – wiślanego statku spławowego
- :
- Paweł Zieliński
- :
- 1964
- :
- model
- :
- technika
- wysokość:
- 650 mm
- szerokość:
- 318 mm
- długość:
- 1157 mm
- skala:
- 1:25
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- dubas, Wisła
- :
- modele
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- drewno, tkanina, metal
- :
- modelarstwo rekonstrukcyjne
- :
- Technika: modelarstwo rekonstrukcyjne; materiał: kadłub, maszt, ster – drewno; żagiel – tkanina; okucia – metal
- :
- Historii Żeglugi Śródlądowej
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- wystawa

:
Rozkwit żeglugi spławowej na polskich rzekach w XVI-XVIII w. wpłynął na intensyfikację produkcji szkutniczej, w efekcie której powstały specyficzne typy statków spławowych dostosowane zarówno do lokalnych warunków (np. licznych mielizn), jak i do przewozu dużych ładunków. Dubas był jednostką popularną między XV a końcem XVIII w. Wyżej technicznie rozwinięty od wywodzących się z tratwy komięgi i galara, był podobny do szkuty, choć mniejszy od niej. Jego ładowność wynosiła od 20 do 30 łasztów, a załoga liczyła od 8 do 14 ludzi. Była to jednostka żaglowo-wiosłowa, przewożono nią sól, rudy metali, towary leśne i zboże. Nazwa statku może świadczyć o tym, że wywodził się z Rusi (ros. dub), lub że był budowany z dębu. Model powstał w ramach prowadzonej przez Muzeum Morskie od 1961 r. modelarskiej rekonstrukcji dawnych statków spławowych. Na podstawie rysunków inwentaryzacyjnych tych jednostek, sporządzonych w 1796 r. na przystani w Krzeszowie nad Sanem przez inżyniera Beneventusa Losy von Losennau, Mieczysław Boczar z Krakowa opracował dla Muzeum Morskiego plany modelarskie. Dzięki nim gdański modelarz Paweł Zieliński do 1973 r. wykonał całą serię modeli statków spławowych z XVIII w. oraz modeli wiślanych statków parowych z XIX i XX w. Kolekcja ta – unikatowa w skali kraju – jest do dziś stale rozbudowywana. Wartość merytoryczną tej kolekcji podwyższa fakt, że Paweł Zieliński sam był marynarzem pływającym na barkach, w związku z czym był w stanie skorygować (na podstawie swego doświadczenia) ewentualne nieścisłości w planach i rysunkach.