Wyszukiwarka

Model statku odrzańskiego

:
CMM/ŻŚ/809
:
Model statku odrzańskiego
:
Marek Parczyński
:
2010 r.
Długość:
76 cm
Szerokość:
7,7 cm
Wysokość:
45 cm
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
Pracownia Modelarska NMM
:
Pracownia Modelarska NMM
:
drewno dębowe, sosna, metal, tkanina
:
modelarstwo rekonstrukcyjne
:
Żeglugi Śródlądowej
:
wystawa



:

Model odzwierciedla jednostkę, której wrak odsłonięto w Krośnie Odrzańskim w 2003 r. Statki tego typu pojawiły się na Wiśle w latach 70. XVIII w. Były to statki odrzańskie nazywane w języku niemieckim Oderkahn, które żeglowały na Wisłę zbudowanym w latach 1773-1774 Kanałem Bydgoskim łączącym Odrę i Wisłę. Statki te nad Wisłą nazywano berlinkami, gdyż uważano że budowano je początkowo w Berlinie. Były w proporcjach długie i wąskie, w rzucie poziomym wrzecionowate o spiczastych, wydłużonych dziobie i rufie, których stosunkowo niewielka szerokość i równoległe burty ułatwiały żeglugę na kanałach, a zakończenia utworzone z wygiętych ku górze desek dna tzw. kaf ułatwiały żeglugę pod prąd. Osiągały one ponad 30 m długości i ponad 3 m szerokości. Jedynym wrakiem statku tego typu odkrytym na ziemiach polskich jest statek z Krosna Odrzańskiego. Badania dendrochronologiczne wskazują, że zbudowano go około 1774 r. nad środkową Odrą i użytkowano około 25 lat. Odsłonięty kadłub mierzył 34,3 m długości i 3,6 m szerokości. Nieznacznie rozchylone na zewnątrz burty tworzyły 4 pasy poszycia mocowane na styk, poza pierwszym i drugim pasem łączonym na zakładkę. W statku z Krosna Odrzańskiego zastosowano inny niż w przypadku ówczesnych statków wiślanych sposób uszczelniania poszycia. Krawędzie szwów wzdłużnych burt uszczelniały listwy przybite małymi gwoźdźmi w wyżłobiony rowek uszczelniony materiałem i smołą.




Dodaj słowa kluczowe:
Eksportuj do:
PDF XML