Wyszukiwarka
Model polskiego statku badawczego „IMOR”
- :
- NMM/DO/740
- :
- Model polskiego statku badawczego „IMOR”
- :
- Edward Sprada
- :
- 2015-2017
- :
- Technika
- Długość:
- 650 mm
- Szerokość:
- 210 mm
- Wysokość:
- 370 mm
- Skala:
- 1:50
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Polska
- :
- Dar
- :
- blacha cynkowo-tytanowa, mosiądz
- :
- modelarstwo
- :
- Oceanografii
- :
- magazyn
:
Statek badawczy r/v IMOR jest pierwszą polską jednostką przystosowaną do badań strefy przybrzeżnej i płytkich wód zalewowych. Podstawowym zadaniem tej jednostki jest monitorowanie strefy przybrzeżnej polskiego wybrzeża oraz szacowanie źródeł sztucznego zasilania plaż. Jednostka wykorzystywana jest również przy prowadzeniu badań przed inwestycyjnych na Morzu Bałtyckim. W pełni wyposażony jako „Pływające laboratorium morskie na potrzeby przemysłu energetycznego i morskiego” funkcjonuje od września 2006 roku. Inwestycja została współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (projekt SPO WKP Działanie 1.4.2). Nowy statek badawczy Instytutu Morskiego w Gdańsku r/v IMOR został wprowadzony do eksploatacji w pierwszych dniach lutego 2006 r. Swoją pracę rozpoczął od badań geofizycznych na Zatoce Gdańskiej. Już pierwsze miesiące pracy badawczej potwierdziły jego wysoką efektywność i rewelacyjne zdolności manewrowe. Po zakończeniu badań na Zatoce Gdańskiej r/v IMOR udał się w rejs na wody niemieckie, gdzie wykonuje szereg badań hydrograficznych i geofizycznych, m.in. na potrzeby lokalizowanych tam farm wiatrowych. W 2012 roku podczas prac w rejonie Jastrzębiej Góry odkryto wrak bombowca Douglas A-20. Z pokładu IMOR II podjęto pierwszą próbę wydobycia przygotowanego przez nurków NMM wraka samolotu. Podstawowe dane techniczne statku: Rok budowy: 2005. Zanurzenie: 2.7m. Prędkość rejestrowana (maks. / średnia: 8.3 / 7.5 węzłów. Wyporność: 327 ton.