Wyszukiwarka

Model berlinki – wiślanego statku spławowego

:
CMM/ŻŚ/3
:
Model berlinki – wiślanego statku spławowego
:
Paweł Zieliński
:
1961
:
model
:
technika
wysokość:
217 mm
szerokość:
98 mm
długość:
859 mm
skala:
1:50
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
berlinka
:
modele
:
Gdańsk, Polska
:
Gdańsk, Polska
:
drewno, tkanina, metal
:
modelarstwo rekonstrukcyjne
:
modelarstwo rekonstrukcyjne
:
Historii Żeglugi Śródlądowej
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
magazyn



:

W XIX w. nastąpiły duże zmiany w kształtach i konstrukcjach statków śródlądowych. Było to spowodowane m.in. budową kanałów; ograniczone rozmiary śluz kanałowych wpłynęły na konieczność zmniejszenia szerokości statków rzecznych. W związku z tym niektóre typy tradycyjnych statków znikły, a inne zmodyfikowano. Miejsce zanikających szkut zajęły w XIX w. berlinki i barki. Były one powszechnie eksploatowane na odcinku od Warszawy w dół rzeki. Ładowność barek przekraczała 100 ton. Początkowo miały konstrukcję drewnianą, potem powstawało coraz więcej barek żelaznych i żelazno-drewnianych. Typowe jednostki miały kształt zbliżony do statków o napędzie mechanicznym oraz drewniane nakrycia ładowni. Ich budowa była dość zróżnicowana, w zależności od przeznaczenia. Dzieliły się na kanałowe i rzeczne; pierwsze miały mocniejszą budowę, większe zanurzenie, ograniczoną długość i szerokość. Rzeczne miały natomiast większe lecz słabsze wiązania podłużne zapewniające elastyczność przy przeciąganiu przez mielizny. Model prezentuje drewnianą barkę „Maria” z około 1900 r., 300 t ładowności. Niemal całą jej długość zajmują ładownie kryte drewnianym dachem. Napędzana była za pomocą żagla rozprzowego. Model powstał w ramach prowadzonej przez Muzeum Morskie od 1961 r. modelarskiej rekonstrukcji dawnych statków spławowych. Na podstawie rysunków inwentaryzacyjnych tych jednostek, sporządzonych w 1796 r. na przystani w Krzeszowie nad Sanem przez inżyniera Beneventusa Losy von Losennau, Mieczysław Boczar z Krakowa opracował dla Muzeum Morskiego plany modelarskie. Dzięki nim gdański modelarz Paweł Zieliński do 1973 r. wykonał całą serię modeli statków spławowych z XVIII w. oraz modeli wiślanych statków parowych z XIX i XX w. Kolekcja ta – unikatowa w skali kraju – jest do dziś stale rozbudowywana. Wartość merytoryczną tej kolekcji podwyższa fakt, że Paweł Zieliński sam był marynarzem pływającym na barkach, w związku z czym był w stanie skorygować (na podstawie swego doświadczenia) ewentualne nieścisłości w planach i rysunkach.




Dodaj słowa kluczowe:
Eksportuj do:
PDF XML