Wyszukiwarka
Model berlinki – wiślanego statku spławowego
- :
- CMM/ŻŚ/3
- :
- Model berlinki – wiślanego statku spławowego
- :
- Paweł Zieliński
- :
- 1961
- :
- model
- :
- technika
- wysokość:
- 217 mm
- szerokość:
- 98 mm
- długość:
- 859 mm
- skala:
- 1:50
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- berlinka
- :
- modele
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- drewno, tkanina, metal
- :
- modelarstwo rekonstrukcyjne
- :
- modelarstwo rekonstrukcyjne
- :
- Historii Żeglugi Śródlądowej
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- magazyn

:
W XIX w. nastąpiły duże zmiany w kształtach i konstrukcjach statków śródlądowych. Było to spowodowane m.in. budową kanałów; ograniczone rozmiary śluz kanałowych wpłynęły na konieczność zmniejszenia szerokości statków rzecznych. W związku z tym niektóre typy tradycyjnych statków znikły, a inne zmodyfikowano. Miejsce zanikających szkut zajęły w XIX w. berlinki i barki. Były one powszechnie eksploatowane na odcinku od Warszawy w dół rzeki. Ładowność barek przekraczała 100 ton. Początkowo miały konstrukcję drewnianą, potem powstawało coraz więcej barek żelaznych i żelazno-drewnianych. Typowe jednostki miały kształt zbliżony do statków o napędzie mechanicznym oraz drewniane nakrycia ładowni. Ich budowa była dość zróżnicowana, w zależności od przeznaczenia. Dzieliły się na kanałowe i rzeczne; pierwsze miały mocniejszą budowę, większe zanurzenie, ograniczoną długość i szerokość. Rzeczne miały natomiast większe lecz słabsze wiązania podłużne zapewniające elastyczność przy przeciąganiu przez mielizny. Model prezentuje drewnianą barkę „Maria” z około 1900 r., 300 t ładowności. Niemal całą jej długość zajmują ładownie kryte drewnianym dachem. Napędzana była za pomocą żagla rozprzowego. Model powstał w ramach prowadzonej przez Muzeum Morskie od 1961 r. modelarskiej rekonstrukcji dawnych statków spławowych. Na podstawie rysunków inwentaryzacyjnych tych jednostek, sporządzonych w 1796 r. na przystani w Krzeszowie nad Sanem przez inżyniera Beneventusa Losy von Losennau, Mieczysław Boczar z Krakowa opracował dla Muzeum Morskiego plany modelarskie. Dzięki nim gdański modelarz Paweł Zieliński do 1973 r. wykonał całą serię modeli statków spławowych z XVIII w. oraz modeli wiślanych statków parowych z XIX i XX w. Kolekcja ta – unikatowa w skali kraju – jest do dziś stale rozbudowywana. Wartość merytoryczną tej kolekcji podwyższa fakt, że Paweł Zieliński sam był marynarzem pływającym na barkach, w związku z czym był w stanie skorygować (na podstawie swego doświadczenia) ewentualne nieścisłości w planach i rysunkach.