Wyszukiwarka

Pojazd podwodny Delfin II

:
NMM/DO/752
:
Pojazd podwodny Delfin II
:
Antoni Dębski
:
1973 r.
Długość:
360 cm
Szerokość:
225 cm
Wysokość:
180 cm
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
Polska
:
Polska
:
stal, szkło, tworzywa sztuczne, guma
:
spawanie
:
Oceanografii
:
wystawa



:

Pojazd podwodny „Delfin II” został skonstruowany przez Antoniego Dębskiego, polskiego nurka i mechanika okrętowego, pod patronatem gdańskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk o Ziemi. „Delfin II” jest pojazdem dwuosobowym, holowanym. Posiadał napęd pomocniczy, który niestety nie zachował się. Korpus o kształcie cygara wykonany został z blachy stalowej i wzmocniony usztywnieniami z płaskowników. W części środkowej znajduje się nadbudówka z hermetycznie zamykanym włazem. W dolnej części korpusu umiejscowiono drugi właz, przewidziany do awaryjnego opuszczania pojazdu, po uprzednim wyrównaniu ciśnienia wewnętrznego do ciśnienia hydrostatycznego. Po obu stronach korpusu znajdują się zbiorniki balastowe opróżniane sprężonym powietrzem, którego zapas mieścił się w dwóch butlach o pojemności 50 litrów każda, naładowanych powietrzem o ciśnieniu 150 atmosfer. Dziewięć iluminatorów skierowanych do przodu, na boki, w dół i do tyłu pozwalało na prowadzenie obserwacji oraz wykonywanie zdjęć. Odpowiednie ustawienie pojazdu w toni wodnej regulowano długością wydanego kabla oraz sterami pionowymi i poziomymi. Stateczność pojazdu zapewniały duże płetwy balastowe, mające kształt płóz, umocowane pod spodem korpusu. Służą one jednocześnie w charakterze stojaka pojazdu w czasie jego transportu lub składowania. Wyposażenie: telefon przewodowy, miernik głębokości zanurzenia, miernik ciśnienia powietrza w butlach, reduktor ciśnienia, system tlenowy oparty na dwóch aparatach tlenowych ISAM-48, turbinka z silnikiem 12 V zapewniająca wymuszony obieg powietrza, aparat ratowniczy. Pojazd pomalowany na żółto. „Delfin II” powstał na zlecenie Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni, który potrzebował urządzenia do obserwacji podwodnych narzędzi połowu ryb. Antoni Dębski wykorzystał przy jego budowie doświadczenia nabyte podczas budowy i testów pojazdu „Delfin I”. Pojazd był eksploatowany na statku badawczym Morskiego Instytutu Rybackiego „Profesor Siedlecki”. W 1974 roku uczestniczył w drugim rejsie, zwanym afrykańskim. Prace badawcze rozpoczęto w pierwszych dniach maja na szelfie północno-zachodniej Afryki, na wysokości Sahary Zachodniej. Podczas tego rejsu wykonano około 110 udanych zaciągów zelektryfikowanym włokiem, w tym dwa monitorowane z „Delfina II”. Obserwowano wpływ elementów wyposażenia elektrycznego na kształt korpusu elektrycznego zelektryfikowanego włoka pelagicznego, reakcje ryb w trakcie połowów włokiem zelektryfikowanym oraz zarejestrowano przy pomocy aparatury filmowej i fotograficznej zachowywanie się narzę¬dzi połowu i ryb. Wyniki obserwacji zostały wykorzystane dla skonfronto¬wania założeń z uzyskanymi parametrami oraz wprowadzenia udoskonaleń konstrukcyjnych. Ustalano wpływ elementów wyposażenia elektrycznego. Z pokładu tego pojazdu prowadzono również poszukiwania i przegląd wraka okrętu podwodnego na Morzu Bałtyckim w rejonie Góry Szwedów. Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku zakupiło „Delfina II” w 2021 roku od firmy IRON CURTAIN sp. z o.o. dzięki dotacji celowej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.




Dodaj słowa kluczowe:
Eksportuj do:
PDF XML