Wyszukiwarka

Holonur

:
CMM/DO/730
:
Holonur
:
Politechnika Gdańska, Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa
:
1993 r.
Długość:
130 cm
Średnica:
38 cm
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
Polska
:
Polska
:
tworzywo sztuczne, aluminium, guma
:
wyrób rzemieślniczy
:
Oceanografii
:
wystawa



:

Prototypy ciągników płetwonurka „Holonur 2” i „Holonur 3” skonstruowano w Instytucie Okrętowym Politechniki Gdańskiej pod kierownictwem profesora Lecha Rowińskiego. Urządzenia znacznie zwiększają zasięg i prędkość płetwonurków, kilkukrotnie zmniejszając zużycie przez nich powietrza. Kadłuby ciągników stanowią pojemniki ciśnieniowe. Mają kształt cylindra zakończonego półsferą w części dziobowej oraz stożkiem w części rufowej. W części głównej znajdują się baterie akumulatorów, natomiast w rufowej zamocowany jest silnik elektryczny wraz z pędnikiem, nastawnik prędkości, przyłącze ładowania akumulatorów oraz uchwyty dla płetwonurka. Na zewnątrz kadłubów znajdują się uchwyty do transportu ciągnika i uchwyty do dodatkowego wyposażenia holownika. Potrzeba budowy holonura pojawiła się podczas prób systemu głębinowego „Koral”. Równocześnie Marynarka Wojenna wyraziła zapotrzebowanie na takie pojazdy z przeznaczeniem dla Formozy – Grupy Specjalnej Płetwonurków. Konstruktorzy wzięli pod uwagę zagraniczne rozwiązania firm: niemieckiej Aquazepp, australijskiej Apollo, radzieckiej Wniro oraz Scooter. Zmniejszenie wymiarów prototypów ciągników osiągnięto przez zastosowanie wyższej klasy akumulatorów. Urządzenia przekazane w darze do zbiorów Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku przez Politechnikę Gdańską, Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa w 2012 roku.




Dodaj słowa kluczowe:
Eksportuj do:
PDF XML