Wyszukiwarka

Łódź rybacka, kaszubska przed wieczorem

:
NMM/SM/3994
:
Łódź rybacka, kaszubska przed wieczorem
:
Włodzimierz Nałęcz (1865-1946)
:
1927
Wysokość:
16,4 cm
Szerokość:
29,2 cm
Sygnatury:
l.d.: „Wł. Nałęcz 1927” Na odwrociu napis piórem, atramentem: „Włodzimierz Nałęcz./ =Łódź rybacka kaszubska przed wieczorem/ r. 1927=”
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
Polska
:
dar osoby prywatnej z Sopotu (2018)
:
tektura, olej
:
olej
:
Sztuki Marynistycznej
:
magazyn



:

Maleńki, pełen uroku obrazek ma format niewiele większy od pocztówki. Malowany jest lekko, swobodnymi pociągnięciami pędzla, co nadaje mu szkicowego charakteru. Mimo luźnej struktury malarskiej artysta w przepiękny sposób oddał delikatne światło przedwieczornego nieba i jego blaski na tafli morza. Na szaro-błękitnym niebie rozlane są plamy rozbielonych, a zarazem ciepłych żółci chowającego się za chmurami słońca. Blaski światła na wodzie malowane są znacznie chłodniejszymi i jaśniejszymi żółciami, miejscami widać podłużne pociągnięcia głębokich błękitów z bielą, sugerujące niewielkie fale z grzywkami. Kolorystyka jest pastelowa i łagodna, jedynie granatowo-szary kadłub tytułowej łodzi oraz brązowy maszt mają zdecydowane kolory, przez co stanowią dominantę optyczną obrazka. Przy linii horyzontu kolor wody został wzmocniony przez pasmo głębszego błękitu, dzięki czemu morze i niebo są wyraźnie oddzielone. Linia brzegowa szaro-beżowego piasku tworzy diagonalę, którą dodatkowo akcentuje kadłub łodzi, ułożony zgodnie z krawędzią plaży. Maszt i liny skierowane są ku górze, również pod wyraźnym skosem, prostopadle do brzegu. Powstają w ten sposób dwa przeciwstawne sobie skosy, które rodzą pewne napięcie, a tym samym wprowadzają ożywienie do spokojnej kompozycji. Sygnatura w lewym dolnym rogu zaskakuje wyjątkowo dużym rozmiarem w stosunku do niewielkiego formatu obrazka, a także użytym czerwonym kolorem, nie występującym w żadnym innym fragmencie. Co prawda, artysta często używał czerwonego koloru do sygnowania prac, na omawianym obrazie ma on jednak duże znaczenie kompozycyjne, ponieważ zatrzymuje wzrok na sygnaturze, przez co częściowo równoważy optyczną przewagę mocno przechylonej ku prawej stronie łodzi. [Zuzanna Mikołajek-Kiełb]




Dodaj słowa kluczowe:
Eksportuj do:
PDF XML