Wyszukiwarka
Model bocznokołowego statku pasażerskiego „Francja”
- :
- CMM/ŻŚ/811
- :
- Model bocznokołowego statku pasażerskiego „Francja”
- :
- Tomasz Poręba
- :
- 2011
- :
- model
- :
- technika
- wysokość:
- 18.5 cm
- szerokość:
- 24 cm
- długość:
- 124 cm
- skala:
- 1:50
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Francja, bocznokołowce
- :
- modele
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- drewno, mosiądz, żywica epoksydowa, żywica poliuretanowa, szkło akrylowe, miedź
- :
- modelarstwo
- :
- Historii Żeglugi Śródlądowej
- :
- magazyn
:
Parowy statek pasażerski „Francja” zbudowany w latach 1914–1921 r. w Warszawie, w stoczni Warszawskiego Towarzystwa Transportu i Żeglugi na Solcu. Jej konstruktorem – podobnie jak i bliźniaczej „Polski” – był inż. Edward Fajans. Dł. całkowita: 61,65 m; szer.: 5,87 m; szer. całkowita: 11,2 m; napęd: jedna maszyna parowa o mocy 165 KM; załoga: 11 osób; liczba pasażerów: 240. Przebieg służby: „Francja” pływała początkowo pod banderą Warszawskiego Towarzystwa Akcyjnego Handlu i Żeglugi, a od 1924 r. – Zjednoczonego Warszawskiego Towarzystwa Transportu i Żeglugi Polskiej SA w Warszawie. Od 1930 r. czarterowana przez PŻR „Vistula” Sp. z o.o. We wrześniu 1939 r. statek został zatopiony przez niemiecką artylerię pod Dobrzykowem. W 1948 r. został wydobyty z wody i odbudowany w stoczni w Płocku. Do 1953 r. jako „Ludwik Waryński” pływał pod banderą Przedsiębiorstwa Państwowego Żegluga na Wiśle, a od 1954 r. – Warszawskiej Żeglugi na Wiśle. W 1963 r. został wycofany z eksploatacji i pod nazwą „Anna” wykorzystywany był jako koszarka – hotel dla załóg. W 1970 r. został w Płocku zezłomowany. Model przedstawia statek w latach 1924–1927, czyli w okresie służby w Zjednoczonym Warszawskim Towarzystwie Transportu i Żeglugi Polskiej S.A. „Francja” była ważna dla historii polskiej żeglugi rzecznej. Wraz z bliźniaczą „Polską” były bowiem pierwszymi pasażerskimi statkami rzecznymi zbudowanymi w niepodległej Polsce. Jej służba na Wiśle trwała 30 lat. Model jest znakomitą ilustracją okresu funkcjonowania żeglugi śródlądowej na Wiśle w II RP i w PRL. Statek można zobaczyć w filmie „Wyzwolenie”, gdzie odegrał rolę statku „Bajka” w epizodzie filmu pokazującym desant I Armii Wojska Polskiego na Przyczółek Czerniakowski we wrześniu 1944 roku.