Wyszukiwarka
Obraz: „Bachus, Amor i Apollo” – z wystroju salonu turystycznego m.s. "Batory"
- :
- CMM/SM/423
- :
- Obraz: „Bachus, Amor i Apollo” – z wystroju salonu turystycznego m.s. "Batory"
- :
- Zofia Stryjeńska (1891-1976)
- :
- 1935
- :
- obraz
- :
- sztuka
- wysokość:
- 100.8 cm
- szerokość:
- 127.7 cm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- sklejka, tempera
- :
- malarstwo temperą
- :
- tempera zabezpieczona werniksem na sklejce
- :
- Sztuki Marynistycznej
- :
- Miejski Ośrodek Sportu, Turystyki i Wypoczynku w Gdańsku
- :
- magazyn

:
Zofia Stryjeńska (1891-1976) była czołową przedstawicielką nurtu Art Déco w Polsce, uprawiała malarstwo sztalugowe i ścienne, zajmowała się też grafiką, ilustratorstwem, projektowaniem plakatów, tkanin, zabawek, a także scenografią. Studiowała w prywatnych szkołach w Krakowie, a następnie w Akademii Monachijskiej, gdzie podawała się za swego brata, ponieważ przed rokiem 1918 nie przyjmowano tam kobiet. Wykształcenie uzupełniała jeszcze w Paryżu. Chętnie korzystała z rodzimego folkloru. Tematy do swych obrazów nierzadko czerpała ze słowiańskich legend, baśni i podań ludowych. „Bachus, Amor i Apollo” to największy z zespołu ośmiu obrazów, które zdobiły salon klasy turystycznej m.s. „Batory” (odpowiednik klasy I). Pozostały na swoich miejscach przez cały okres służby statku. Nawiązujące do starożytności klasycznej obrazy przedstawiały Apolla z Bachusem i Amorem, Neptuna, syreny oraz bóstwa rzek Nilu, Nigru i Renu. Wystrój transatlantyków m.s. „Batory” i m.s. „Piłsudski” miał promować wizerunek Polski jako kraju zakorzenionego w tradycji, a zarazem nowoczesnego i dynamicznego. Do prac nad nim zaproszono grono wybitnych artystów i projektantów oraz wiodące firmy z dziedziny architektury wnętrz i rzemiosła (Spółdzielnia Artystów „Ład”, wytwórnia Braci Łopieńskich, wytwórnia porcelany w Ćmielowie, firma Fraget). Zdobiące oba transatlantyki malarstwo, rzeźba i tkaniny artystyczne nawiązywały do stylistyki Art Déco, w niej utrzymane też było wyposażenie poszczególnych pomieszczeń: meble, porcelana, sztućce, a nawet tkaniny obiciowe.