Wyszukiwarka
Obraz: „Niebezpieczny człowiek” z cyklu „Robotnicy”
- :
- CMM/SM/2964
- :
- Obraz: „Niebezpieczny człowiek” z cyklu „Robotnicy”
- :
- Edward Dwurnik
- :
- 1984
- :
- obraz
- :
- sztuka
- wysokość:
- 145.5 cm
- szerokość:
- 97 cm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Stocznia Gdańska, „Solidarność”, Lech Wałęsa
- :
- malarstwo
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- farba olejna, farba akrylowa, płótno
- :
- malarstwo olejne
- :
- olej i akryl na płótnie
- :
- Sztuki Marynistycznej
- :
- magazyn

:
Edward Dwurnik (ur. 1943) studiował w ASP w Warszawie w latach 1963–70. Artysta zainteresował się twórczością Nikifora Krynickiego, która zainspirowała zapoczątkowany w 1965 i kontynuowany do dziś cykl rysunków, akwarel i obrazów olejnych pt.: „Podróże autostopem”. W jego pracach dominuje płaska, syntetyczna forma, nawiązująca do malarstwa naiwnego. Artysta, w przeciwieństwie do wielu współczesnych twórców, nie stroni od komentowania w swoich dziełach bieżącej rzeczywistości. W tym duchu powstały cykle satyryczne („Dyplom” 1969–70, „Gipsowy plener” 1970–71, „Sportowcy” 1972–78) i zaangażowane społecznie („Robotnicy” od 1975, „Droga na Wschód” 1989–91, „Od Grudnia do Czerwca” 1990–94, „Niech żyje wojna!” 1991–93). Obraz „Niebezpieczny człowiek” przedstawia Lecha Wałęsę – w latach 80. symbol oporu przeciwko władzy komunistycznej – kroczącego w otoczeniu reporterów na czele tłumu jedną z ulic otaczających Stocznię Gdańską. W głębi artysta ukazał pomnik stoczniowców poległych w 1970. Tytuł obrazu nawiązuje do tonu propagandy PRL-owskich mediów lat osiemdziesiątych, które starały się tworzyć wrażenie, że osoba i działalność Lecha Wałęsy, w tym stawiane przez kierowany przezeń ruch postulaty przywrócenia swobód obywatelskich, stanowią zagrożenie dla państwa polskiego.