Wyszukiwarka
Obraz: „Dwie łodzie żaglowe”
- :
- CMM/SM/1501
- :
- Obraz: „Dwie łodzie żaglowe”
- :
- Ferdynand Ruszczyc (1870-1936)
- :
- 1896
- :
- obraz
- :
- sztuka
- wysokość:
- 43.5 cm
- szerokość:
- 31.2 cm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- łodzie żaglowe, pejzaże marynistyczne
- :
- malarstwo
- :
- Rugia, Niemcy
- :
- Warszawa, Polska
- :
- farba olejna, płótno, tektura
- :
- malarstwo olejne
- :
- olej na płótnie naklejonym na tekturę
- :
- Sztuki Marynistycznej
- :
- wystawa

:
Ferdynand Ruszczyc (1870-1936). Malarz, grafik i scenograf. Członek Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Od 1890 studiował prawo na uniwersytecie w Petersburgu, a w latach 1892–97 – malarstwo u I. Szyszkina i A. Kuindżiego w akademii w Petersburgu. Podróżował m.in. na Krym, do Francji, Niemiec, Włoch i Szwecji. Od 1904 był profesorem SSP w Warszawie, a później ASP w Krakowie. W latach 1918–19 współorganizował Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie, którego był pierwszym dziekanem. Malował głównie przed rokiem 1908, najczęściej krajobrazy. Uprawiał też grafikę użytkową. W latach 1910–32 współpracował z teatrami jako scenograf i inscenizator. Według relacji sprzedającego członka rodziny artysty obraz został namalowany 2.07.1896 w Lohne na Rugii. Przedstawione na obrazie łodzie typu „kielboote” potwierdzają tę informację. Pod względem formalnym obraz wykazuje konsekwencję i dojrzałość, widoczne w lekkim i swobodnym prowadzeniu pędzla i przemyślanej kompozycji. Uchwycona z „żabiej perspektywy” i zajmująca ponad połowę wysokości obrazu spokojna toń morska nie jest monotonna, ponieważ artysta zastosował subtelne różnicowanie walorowe i łagodne, rozproszone światło, dające efekt spokoju. Zwracają uwagę wyciągnięte na piasek plaży, odwzorowane realistycznie tytułowe łodzie oraz światło modelujące kształt kadłubów i udrapowania żagli na wysokich, cienkich masztach podkreślających wertykalizm całej kompozycji.