Wyszukiwarka
Fragment rufy jachtu „Euros”
- :
- CMM/WM/158
- :
- Fragment rufy jachtu „Euros”
- :
- Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Bydgoszczy
- :
- 1967
- :
- element konstrukcyjny
- :
- technika
- wysokość:
- 72 cm
- szerokość:
- 152 cm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Euros, KKS, Brda, ZNTK, Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Bydgoszcz, przylądek Horn, Islandia, Pentland Firth, Aleksander Kaszowski, Wojciech Orszulok
- :
- Bydgoszcz, Polska
- :
- Polska
- :
- stal, farba
- :
- walcowanie, spawanie
- :
- Historii Wychowania Morskiego
- :
- magazyn

:
Jacht „Euros” został zbudowany w bydgoskich Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego. Na jachcie tym odbyto wiele rejsów, które przeszły do historii polskiego żeglarstwa. Najważniejsze wyprawy „Eurosa” prowadziły na wody polarne. W 1968 roku dokonano opłynięcia Islandii w bardzo trudnych warunkach lodowych. W 1970 roku po raz pierwszy jacht płynący wyłącznie po żaglami dokonał przejścia Pentland Firth – cieśniny oddzielającej Szkocję od archipelagu Orkadów. Podczas obu rejsów jacht nie posiadał silnika, co przy pływaniu w niezwykle trudnych warunkach – pośród gór lodowych (Islandia) lub wśród niezwykle groźnych wirów i prądów (Pentland Firth) ma niebagatelne znacznie. W 1973 roku „Euros” jako drugi polski jacht (po „Polonezie” Krzysztofa Baranowskiego) opłynął przylądek Horn w rejsie z Valparaiso do Buenos Aires. Jacht zatonął 12 sierpnia 1984 roku, rozbijając się na falochronie wschodnim u ujścia Wisły Śmiałej.