Wyszukiwarka

Fragment rufy jachtu „Euros”

:
CMM/WM/158
:
Fragment rufy jachtu „Euros”
:
Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Bydgoszczy
:
1967
:
element konstrukcyjny
:
technika
wysokość:
72 cm
szerokość:
152 cm
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
Euros, KKS, Brda, ZNTK, Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Bydgoszcz, przylądek Horn, Islandia, Pentland Firth, Aleksander Kaszowski, Wojciech Orszulok
:
Bydgoszcz, Polska
:
Polska
:
stal, farba
:
walcowanie, spawanie
:
Historii Wychowania Morskiego
:
magazyn



:

Jacht „Euros” został zbudowany w bydgoskich Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego. Na jachcie tym odbyto wiele rejsów, które przeszły do historii polskiego żeglarstwa. Najważniejsze wyprawy „Eurosa” prowadziły na wody polarne. W 1968 roku dokonano opłynięcia Islandii w bardzo trudnych warunkach lodowych. W 1970 roku po raz pierwszy jacht płynący wyłącznie po żaglami dokonał przejścia Pentland Firth – cieśniny oddzielającej Szkocję od archipelagu Orkadów. Podczas obu rejsów jacht nie posiadał silnika, co przy pływaniu w niezwykle trudnych warunkach – pośród gór lodowych (Islandia) lub wśród niezwykle groźnych wirów i prądów (Pentland Firth) ma niebagatelne znacznie. W 1973 roku „Euros” jako drugi polski jacht (po „Polonezie” Krzysztofa Baranowskiego) opłynął przylądek Horn w rejsie z Valparaiso do Buenos Aires. Jacht zatonął 12 sierpnia 1984 roku, rozbijając się na falochronie wschodnim u ujścia Wisły Śmiałej.




Dodaj słowa kluczowe:
Eksportuj do:
PDF XML