Wyszukiwarka
Model karaki flamandzkiej z II połowy XV wieku
- :
- CMM/BO/2058
- :
- Model karaki flamandzkiej z II połowy XV wieku
- :
- 2006-2011 r.
- Długość:
- ok. 108 cm
- Szerokość:
- ok. 56 cm
- Wysokość:
- ok. 90 cm
- Skala:
- 1:50
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Model karaki
- :
- Białoruś
- :
- Dar
- :
- Drewno, włókno bawełniane, tworzywo sztuczne, brąz
- :
- Model redukcyjny
- :
- Historii Budownictwa Okrętowego
- :
- Wystawa stała
:
W drugiej połowie XV w. i pierwszej połowie XVI w. karaki były jednym z najpowszechniej używanych typów statków na morzach europejskich. W okresie wielkich odkryć geograficznych służyły do pierwszych długich podróży przez oceany. Karaki miały pękate kadłuby, na dziobie i rufie znajdowały się nadbudówki osłonięte daszkami (daszki te zabezpieczały przed sztormową pogodą i lekkimi pociskami podczas walk na morzu). Rozwój artylerii i zwiększanie rozmiarów statków w XVI wieku doprowadził do podziału na karaki wojenne i handlowe. Nośność karak wojennych pod koniec XVI wieku dochodziła do 800 łasztów (około 1600 ton). W drugiej połowie XVI w. w miejsce karak stopniowo pojawia się następny, lepszy typ statku – galeon.