Wyszukiwarka
Lornetka typu Galileusza sygn. Chevalier Opticien Paris z wraka kecza „Helena”
- :
- CMM/HŻ/151
- :
- Lornetka typu Galileusza sygn. Chevalier Opticien Paris z wraka kecza „Helena”
- :
- Chevalier Opticien
- :
- 1. połowa XX wieku
- :
- przyrząd
- :
- historia
- szerokość:
- 115 mm maksymalna
- długość:
- 83 mm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- przyrządy optyczne, wyposażenie osobiste
- :
- Francja
- :
- Polska
- :
- mosiądz, szkło, tworzywo sztuczne
- :
- przemysł
- :
- Historii Żeglugi i Handlu Morskiego
- :
- magazyn
:
Korpus lornetki wykonany z blachy mosiężnej. Obie lunety lornetki połączone trzema mostkami: obiektywowym, pośrednim i okularowym. Pomiędzy mostkami obiektywowym i pośrednim pokrętło centralnej regulacji ostrości. Pokrętło ze sztucznego tworzywa. Oba okulary z muszlami okularowymi o średnicy 41 mm. Na obu muszlach, wokół soczewek napisy: CHEVALIER OPTICIEN PARIS. Lornetka niekompletna: brak wykładziny skórzanej, paska. Na tubusach obiektywowych liczne wgniecenia i otwory. Lornetka używana była przez właściciela i szypra kecza „Helena”, Klemensa Długiego z Rewy. Zatonęła wraz z żaglowcem w czasie działań wojennych 12 marca 1945 r. w Zatoce Puckiej pod Osłoninem. Wydobyta w wyniku badań podwodnych w 1969 r. prowadzonych przez ówczesne Muzeum Morskie (obecnie Centralne Muzum Morskie) w Gdańsku. „Helena” była tzw. jachtem rewskim, używanym do żeglugi przybrzeżnej (kabotażowej) do przewozu towarów masowych. Zbudowana w 1872 r. przez szkutnika niemieckiego Kosha dla Józefa Budy z Rewy. W 1895 r. jednostkę odkupił Józef Długi. W 1927 r. jacht został przebudowany przez jego syna, Klemensa, z jednomasztowca na dwumasztowy kecz. W 1936 r. został wyposażony dodatkowo w 20-konny silnik napędowy.