Wyszukiwarka
Oktant sygnowany Spencer Browning & Rust London
- :
- CMM/HŻ/115
- :
- Oktant sygnowany Spencer Browning & Rust London
- :
- Spencer Browning & Rust
- :
- XIX wieku
- :
- urządzenie
- :
- technika
- wysokość:
- 353 mm
- szerokość:
- 285 mm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Wielka Brytania
- :
- Polska
- :
- mosiądz, drewno, szkło
- :
- przemysł
- :
- Historii Żeglugi i Handlu Morskiego
- :
- magazyn
:
Oktant składa się z ramy będącej wycinkiem koła stanowiącego ósmą część pełnego obwodu – 45 stopni. Na łuku wycinka koła – limbusie – podziałka stopniowa od 0 do 95 stopni. Wokół osi wycinka koła obraca się ruchome ramię – alidada. Do alidady, nad jej osią przymocowane jest tzw. duże lusterko główne, które porusza się wraz z nią. Drugie zwierciadło, nieruchome, umieszczone jest na jednym z ramion oktantu, jak również trzy kolorowe szkiełka przyciemniające. Na drugim ramieniu – okular mosiężny z małym otworem. Na listwie łączącej ramiona oktantu biała tabliczka z napisem Spencer Browning & Rust London. Oktant – dawny przyrząd nawigacyjny do mierzenia wysokości ciał niebieskich nad horyzontem, a także kątów poziomych między widocznymi ze statku przedmiotami. Ma budowę zbliżoną do sekstantu, którego kątomierz (limbus) stanowi wycinek jednej szóstej koła. Oktant został wynaleziony i skonstruowany przez Johna Hadleya w 1730, a także, mniej więcej w tym samym czasie i niezależnie, przez Thomasa Godfreya.