Wyszukiwarka
Półmodel kadłuba łodzi motorowej „Barbara”
- :
- CMM/BO/2017
- :
- Półmodel kadłuba łodzi motorowej „Barbara”
- :
- nieznane
- :
- 1. poł. XX wieku
- :
- półmodel
- :
- technika
- wysokość:
- 14.5 cm skala 1:50
- długość:
- 89 cm skala 1:50
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Barbara, łódź, model 3D
- :
- modele
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- drewno, mosiądz
- :
- modelarstwo
- :
- Przedmiot wykonany z drewna liściastego, półmodel ukazujący kadłub motorówki umieszczony na desce lakierowanej pozwalającej zawieszenie na ścianie.
- :
- Historii Budownictwa Okrętowego
- :
- Towarzystwo Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku
- :
- magazyn

:
Przekrój wzdłużny, półmodel kadłuba łodzi motorowej. Pod przekrojem kadłuba widnieje trudna do odczytania, zatarta nazwa „Barbara”. W półmodelu wyodrębniony jest przekrój kadłuba z charakterystycznym wzniosem części dziobowej oraz płetwa sterowa i śruba. Część denna kadłuba oraz pokład mają kolor jasnobrązowy, jak deska, do której półmodel jest przytwierdzony. Część nadwodna kadłuba do owręży jest w kolorze czarnym (ta część kadłuba jest pomalowana wtórnie czarną farbą, być może przez szabrowników po II wojnie światowej). Z tyłu deski znajdują się w górnych narożnikach 2 okrągłe uchwyty mosiężne do zawieszenia jej na ścianie. Na powierzchni lakierowanej widać drobne spękania. Model ogólnie w stanie dobrym. Być może „Barbara” to jednostka zbudowana w 1925 roku (albo 1926) w Stoczni Rady Portu i Dróg Wodnych w Gross Plehnendorf w Wolnym Mieście Gdańsku (nazwa polska tej dzielnicy, dawniej wsi, to Pleniewo albo Płonia Wielka; wymieniona stocznia to po II wojnie światowej Stocznia Rzeczna w Gdańsku, potem Stocznia „Wisła”). Główne daty z eksploatacji tej łodzi motorowej: - 1925 (albo 1926) „Barbara” zaczęła służbę w Radzie Portu i Dróg Wodnych w Wolnym Mieście Gdańsku - od września 1939 w Zarządzie Portu (Hafenverwaltung) w Gdańsku - w sierpniu 1940 r. jednostka zmobilizowana do operacji „Seelowe” (planowany niemiecki desant morski na Wielką Brytanię) - dalsze losy mało znane, być może od 1945 r. w Emden w Niemczech. Dane techniczne: - długość – 15, 56 m; szerokość – 3, 10 m; zanurzenie – 1, 10 m; napęd – silnik wysokoprężny 60 KM; prędkość – 8 w. ; pędnik – 1 śruba; załoga – 3 osoby. Z tyłu deski nośnej znajduje się papierowa etykieta w jęz. niemieckim. W tłumaczeniu: Urząd Budowy Maszyn Gdańsk-Krakowiec, Opis urządzeń A55. Tekst oryginalny w jęz. niemieckim jest następujący: „Maschinenbauamt Danzig – Krakau Geräteverzeichnis A 55”