Wyszukiwarka

Rzeźba: Mędrzec z towarzyszami w smoczej łodzi

:
CMM/SM/1716
:
Rzeźba: Mędrzec z towarzyszami w smoczej łodzi
:
Nieznane
:
koniec XIX w.
Wysokość:
7,2 cm
Szerokość:
9,3 cm
Głębokość:
2 cm
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
smocza łódź, Chiny, mędrzec
:
Chiny
:
Sopot
:
kość słoniowa
:
rzeźba
:
Sztuki Marynistycznej
:
magazyn



:

Rzeźbiony w kości słoniowej model chińskiej łodzi w formie smoka. Na śródokręciu baldachim udekorowany flagami i lampionami, pod nim dwóch pasażerów, w części dziobowej i rufowej po jednym wioślarzu. Łódź osadzona na stylizowanej toni wodnej układającej się w charakterystyczny łukowaty kształt powtarzający zarys łodzi, od spodu płasko ścięty w celu umieszczenia rzeźby na podstawce. Brak sygnatur i znaków wytwórcy. Łodzie w kształcie smoka mają w Chinach dwie formy: długiej, wąskiej łodzi używanej podczas wyścigów smoczych łodzi i obszernej barki rekreacyjnej kursującej po kilku specjalnych akwenach śródlądzia. Tę drugą formę można wywieść od dawnych barek cesarskich. Zainspirowała ona artystę do nadania kadłubowi prezentowanego modelu kształtu smoka, który jest w chińskiej tradycji mityczną istotą sprawującą pieczę nad wodami. Artysta przedstawił jednak nie dużą barkę, tylko niewielką łódź spacerową z dwoma wioślarzami. Pod baldachimem na śródokręciu siedzą dwaj mężczyźni. Starszy z nich gładzi długą brodę - ma typowy wygląd i postawę chińskiego mędrca. Temat mędrca w łodzi występuje w różnorodnych formach w sztuce chińskiej przełomu XIX i XX w. Rangę pasażerów podkreśla smocza forma łodzi, a także oznaki godności zatknięte na osłaniającym pasażerów baldachimie – od strony rufy flagi, zwyczajowo wykonywane z jedwabiu, od strony dziobu przedmiot przypominający kształtem cylindryczny parasol. Wykonywany z jedwabiu, noszony był on przed osobami lub grupami osób szczególnie godnych, np. przed procesjami urzędników cesarskich, w celu zaznaczenia ich rangi. Spacerowy charakter opisywanej łodzi podkreślają lampiony. Na przejażdżkę po jeziorze wskazują kwiaty i liście lotosów wyłaniające się z fal. Kształt głowy smoka, baldachimu i zawieszonych pod nim lampionów, tradycyjnie czerwonych, a także kwiaty i liście lotosów sugerują, że artysta inspirował się nadwodnym krajobrazem przyrodniczo-kulturowym prowincji Zhejiang we wschodnich Chinach, być może okolic Jeziora Zachodniego w stolicy prowincji Hangzhou. Wspomniane motywy do dziś tam występują.




Dodaj słowa kluczowe:
Eksportuj do:
PDF XML