Wyszukiwarka
Półmodel statku „Dueppel”
- :
- CMM/SM/517
- :
- Półmodel statku „Dueppel”
- :
- Nieznane
- :
- do 1864 r.
- Wysokość:
- 50 cm
- Szerokość:
- 75,2 cm
- Głębokość:
- 2,2 cm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- żaglowiec, bark, Gdańsk, rodzina Gibsone
- :
- przypuszczalnie Gdańsk
- :
- Gdańsk
- :
- jedwab, przędza
- :
- technika mieszana z użyciem aplikacji i haftu
- :
- Sztuki Marynistycznej
- :
- magazyn
:
Półmodel barku „Dueppel” ujętego wzdłuż lewej burty, pod pełnym żaglami, na neutralnym tle. W głębi jednostka pilotująca po prawej i holownik po lewej, ukazane w odpowiednio mniejszej skali. Po lewej przy linii horyzontu skrawek lądu z latarnią morską. Toń morska podkreślona wąskim pasem haftu w kolorze szafirowym. Opisywany półmodel nawiązuje do estetyki tzw. portretów kapitańskich - obrazów przedstawiających konkretne statki, zamawianych z reguły przez armatorów u artystów specjalizujących się w tego typu malarstwie. Podobieństwa podkreśla wyhaftowany u dołu pośrodku napis: „DÜPPEL”/ von/ DANZIG/ CAPT E.A.EHOFF”, określający zwyczajowo nazwę jednostki, port macierzysty i nazwisko kapitana. Użycie szlachetnych materiałów, takich jak jedwab oraz staranność wykonania mogłyby sugerować, że półmodel powstał z myślą o podarowaniu go osobie związanej z morską profesją. Drewniany bark „Dueppel” – pisane również „Düppel” – zbudowany został w 1864. Jego portem macierzystym był Gdańsk. Załoga liczyła 14 osób. Znak wywoławczy, umieszczony na opisywanym modelu w rufowej części burty: „HFMK”. Wykaz gdańskich statków z roku 1875 wymienia jako jego armatora Alexandra Gibsone. Zapewne chodzi o Alexandra Gibsone IV (1855-?), syna gdańskiego armatora i przedsiębiorcy Johna Gibsone (1831-1907) i Marii Adelaide Blanca von Joeden Koniecpolski (1833-1909), w latach 1894-1895 konsula hiszpańskiego w Gdańsku. Alexander w 1895 r. został skazany na 7 lat więzienia za defraudację środków i emitowanie fałszywych akcji w czasie, gdy kierował spółką żeglugowo-handlową Weichsel-Danziger Dampfschiffahrt und Seebad AG w Gdańsku, należącą do Johna Gibsone’a i rodziny Klawitterów. Doniesienie do prokuratury złożył jego ojciec, a zarazem przewodniczący rady nadzorczej spółki John, który w rezultacie skandalu prawie całkowicie wycofał się z życia publicznego. Wspomniany wykaz podaje też nazwisko kapitana, który dowodził statkiem w latach 1874-1875: F. Krumreich z Nowego Portu.