Wyszukiwarka
Statki i San Giorgio Maggiore w oddali
- :
- NMM/SM/4041
- :
- Statki i San Giorgio Maggiore w oddali
- :
- Wojciech Weiss (1875-1950)
- :
- ok. 1928
- Wysokość:
- 32,3 cm
- Szerokość:
- 45,3 cm
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- obraz, marynistyka, morze, Wenecja, Morze Śródziemne;
- :
- Polska, Kraków
- :
- Kraków
- :
- płótno, olej
- :
- olej
- :
- Sztuki Marynistycznej
- :
- wystawa
:
Sygnatura: l.d. „WWeiss” Obraz przedstawia widok przystani w Wenecji. Prawie całe światło kompozycji wypełniają jednostki pływające. Przy dolnej krawędzi fragment gondoli, nieco dalej dwa ustawione równolegle tramwaje wodne, w centrum pokaźnych rozmiarów statek pasażerski. W oddali, na linii obniżonego horyzontu, sprawiająca wrażenie „wciśniętej” w prześwit pomiędzy dziobem statku a krawędzią obrazu sylweta kościoła San Giorgio Maggiore. Kolorystyka zdominowana przez odcienie chłodnego błękitu, oscylujące od lapis lazuli, poprzez tony szafirowe, po przełamane zielenią turkusy. Są to barwy stanowiące niejako stały zestaw kolorystyczny stosowany przez artystę w przedstawieniach Wenecji, odcienie dalece zindywidualizowane, wyrafinowane, „niepodrabialne” i co najważniejsze, poprzez swoją naturalną świetlistość doskonale oddające atmosferę i klimat miasta. Kompozycja, która rozmyślnie sprawia wrażenie przeładowanej, sugeruje spontaniczną przypadkowość wyboru tego właśnie ujęcia. Wiemy z zachowanej korespondencji artysty, że był on zwolennikiem malowania w plenerze. Być może tak właśnie został namalowany omawiany obraz. Wskazują na to zamaszyste, zdecydowane pociągnięcia pędzla, szkicowość, swoboda (czy nawet pewna dezynwoltura) w prowadzeniu pędzla. Ale wiadomo również, że artysta obdarzony był genialną pamięcią wzrokową i często pracę swą zaczynał w plenerze, by później ukończyć w studio, kładąc wieńczące dzieło drobne refleksy i detale. [L. Giełdon]