Search

Model bocznokołowca „Halka”

:
CMM/ŻŚ/778
:
Model bocznokołowca „Halka”
:
Pan Żółtowski z Płocka (marynarz)
:
lata 60.-70. XX wieku
:
model
:
technika
wysokość:
24 cm
szerokość:
21.5 cm
długość:
95 cm
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
Halka, bocznokołowce
:
modele
:
nieznane
:
Warszawa, Polska
:
drewno, metal, szkło akrylowe
:
modelarstwo
:
HISTORIA ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
:
magazyn



:

Model bocznokołowca „Halka” (ex „Polska”), zbudowanego w latach 1914-1925 w stoczni na Solcu dla Zjednoczonego Warszawskiego Towarzystwa Transportu i Żeglugi Polskiej S.A.; w 1931 r. statek sprzedano Eljaszowi Leszczyńskiemu, który zmienił jego nazwę na „Halka”. Od 1933 r. jednostka była dzierżawiona przez spółkę „Vistula”. W 1944 r. statek został zatopiony. Wydobyty w 1951 r., po remoncie nazwany „Feliks Dzierżyński”, pływał jako statek pasażerski do 1971 r. W 1977 r. zatonął w żerańskim porcie wskutek braku opieki. Był to statek ważny dla historii polskiej żeglugi śródlądowej. Wraz z bliźniaczą „Francją” był pierwszym rzecznym statkiem pasażerskim zbudowanym w niepodległej Polsce. W 1969 r. Marek Piwowski nakręcił na nim popularny do dziś film pt. „Rejs”. Model jest bardzo uproszczony. Trudno określić, czy odzwierciedla on wygląd statku sprzed II wojny światowej, czy po niej. Z jednej bowiem strony widnieje na nim nazwa „Halka” (1927-1939), ale z drugiej iluminatory w kadłubie są okrągłe (pierwotnie były prostokątne), a znak armatora na kominie odnosi się do czasów powojennych. Model „Halki” jest cennym zabytkiem, zarówno ze względu na rolę tego statku w historii polskiej żeglugi śródlądowej, jak i na fakt, że jego autorem jest służący na jednostce marynarz o nazwisku Żółtowski.


:

Dane uzupełnione dzięki uprzejmości W. Danielewicza




Add keywords:
Export to:
PDF XML