Wyszukiwarka

Morze zasnęło (Morze za mgłą, Łodzie rybackie)

:
CMM/SM/515
:
Morze zasnęło (Morze za mgłą, Łodzie rybackie)
:
Włodzimierz Nałęcz (1865-1946)
:
1932
Wysokość:
50,2 cm
Szerokość:
70,0 cm
Sygnatury:
p.d.: „Włodz. Nałęcz 1932” Na odwrociu naklejki: 1) na górnej listwie blejtramu po lewej, częściowo uszkodzona: „21653...łęcz...1653/ [Tytuł] Morze zasnęło [wykonanie] ol/ [Cena] 550 [właściciel... Data...]”; 2) na dolnej listwie blejtramu pośrodku: „[...AGAZYN ARTYSTYCZNY I SALON OBRAZÓW/ Juliana Burofa. Warszawa, Nowy Świat 47.../ No 3960 Autor] Wł Nałęcz/ [Tytuł... eła.../ Cena...]”; 3) częściowo naklejona na poprzednią, w jej p.g. rogu, odręczna: „Kupiono/ 1938 r.”
:
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
:
łodzie, pejzaż morski
:
Polska
:
Warszawa, zakup w salonie „Desa” (1972)
:
płótno, olej
:
olej
:
Sztuki Marynistycznej
:
magazyn



:

Obraz przedstawia widok na spokojne morze o zmierzchu, z fragmentem lądu w oddali po prawej. Na pierwszym planie, nieco na prawo od centrum kompozycji ukazano dwie stojące na kotwicy łodzie na niemal nieruchomej tafli morza rozciągającej się po uniesiony horyzont. Na jednej z łodzi widać dwie postacie przy niewielkim ogniu, rzucającym na powierzchnię pociemniałej wody żółte i pomarańczowe refleksy. Linię horyzontu kreśli zarys lądu zwężający się klinem i zakończony po lewej sylwetką świecącej pomarańczowym blaskiem latarni morskiej w oddali. W jej pobliżu widnieje sylwetka niewielkiego stateczku. Znaczną część kompozycji zajmuje woda - gładka, połyskliwa, urzekająca gamą subtelnych błękitów, fioletów i zieleni. Wokół panuje bezruch wieczornej godziny – na łodziach opuszczono żagle, woda jest tylko nieznacznie zmarszczona. Całość tchnie łagodnym spokojem, podkreślanym przez wysmakowaną paletę barwną z dominantą błękitów i fioletów przemieszanych z zielenią, z akcentami czerwieni i żółcieni. Jeśli wkrada się tu nutka melancholii, to jest ona pogodzona ze światem. Wyczuwalny jest w tym obrazie romantyczny rodowód autora, który nauki pobierał wszak między innymi u Iwana Ajwazowskiego – klasyka romantyzmu i Hansa Dahla – epigona tego nurtu. Znaczący rozdział w twórczości malarza stanowiły też obrazy inspirowane poezją największego z polskich romantyków – Adama Mickiewicza. Refleksyjna atmosfera obrazu, emanujący z niego spokój, przywodzą na myśl dzieła Ajwazowskiego, zaś autorski tytuł: „Morze zasnęło”, opisujący morze jak autonomiczny, ożywiony byt, wskazuje na inspiracje natury poetyckiej. [Monika Jankiewicz-Brzostowska]




Dodaj słowa kluczowe:
Eksportuj do:
PDF XML