Wyszukiwarka
Model rekonstrukcyjny bocznokołowca wiślanego „Bałtyk”
- :
- CMM/ŻŚ/730
- :
- Model rekonstrukcyjny bocznokołowca wiślanego „Bałtyk”
- :
- Roman Kobierski
- :
- 1997
- :
- model
- :
- technika
- wysokość:
- 19 cm
- szerokość:
- 23 cm
- długość:
- 132 cm
- skala:
- 1:50
- :
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- :
- Bałtyk, Wisła, bocznokołowce
- :
- modele
- :
- Warszawa, Polska
- :
- Gdańsk, Polska
- :
- drewno, metal
- :
- modelarstwo
- :
- Historii Żeglugi Śródlądowej
- :
- Spichlerze na Ołowiance w Gdańsku, wystawa

:
Model statku „Bałtyk”. Statek parowy, którego pędnikiem były boczne koła łopatkowe. Pływał jako statek pasażerski, również salonowy. Jego armatorem do 1948 r. był M. Friedman z Warszawy (z przerwą wojenną), od 1948 r. Państwowa Żegluga na Wiśle, a od 1954 r. – Warszawska Żegluga na Wiśle. W 1973 r. wycofano go z ruchu, przekształcono w koszarkę i nazwano „Alina”; od 1974 r. stacjonował w Nieporęcie. Odholowany w 1980 r. do Warszawy, oczekiwał na złomowanie. W 1985 r. powrócił do Ryni na Zal. Zegrzyńskim, a w 2002 r. jego wrak rozebrano na złom. Statek został zbudowany w Stoczni Gdańskiej (Danziger Werft) w 1928 r. Przynajmniej do lat 60. XX w. był największym pasażerskim statkiem wiślanym. Swe funkcje pełnił jeszcze na początku lat 70. XX w. Dane techniczne: dł. całkowita ok. 63,05 m, szer. kadłuba – 6,45 m, szer. całkowita – 11,2 m; zanurzenie – 0, 73 m, moc maszyny – 240 KM. Liczba pasażerów – 750, ale po drugiej wojnie światowej ograniczono ją do 615.